dinsdag 17 december 2013

Formatura!

Oei het is alweer een maandje geleden
Even een snelle update van de dingen die ik mij nog herriner (woeps int vervolg toch sneller updaten)
De voorbije gebeurtenissen van de maand weet ik eigenlijk nietmeer zo goed.
Ik weet wel dat ik 29 november mijn laatste schooldag had! We hadden een spelletje gedaan, genaamd ´Amigo secreto´. Het hield in dat je een kadotje moest kopen voor een klasgenoot. 

In de vakantie heb ik zelf nog niet veel gedaan. De eerste week had ik vreselijke koppijn elke dag
Ik heb wel mijn reisje naar het Amazone-gebied geboekt! Eind mei ga ik 9 daagjes vertoeven met andere studenten in de natuur.

Ook was het een week formatura van het liefje van mijn broer.
Zij studeert geneeskunde en ik weet niet hoe het in België bij een proclamatie van geneeskunde, maar hier is het dan alsof je een nobelprijs hebt bemachtigd!
Dinsdag was dan de dag van de officiele diploma-uitreiking. We kwamen binnen in de zaal en het was precies of ik in een voetbalstadion terecht kwam!
Iedereen had zo van die toeters, fluitjes, spandoeken en weet ik veel wat nog allemaal bij! Heel grappig, een sjieke bedoening in combinatie met dat allemaal.
Na de hele show en uitreiking volgde natuurlijk een fotoshoot met de afgestudeerde!
Uiteindelijk wandelde we rond iets voor 12 naar de auto, in de gietende regen!
Heel grappig, iedereen zag er heel sjiek uit, haren mooi gedaan, hard gesminkt, en dan zagen ze de regen.
Het was dan ook een hele opstropping bij de uitgang want niemand wou door de regen.
Mijn reactie was toen echt, oh in Belgie pakken we dan gewoon ne paraplu! 
We gingen dan door naar een pizzaria met 16 man! Waar we dan ook weer buitenwandelde om 2uur..

Woensdag was er dan het feest/fuif/party/festa in een club die ze hadden afgehuurd. Hier heb ik sinds heeeeeel lang nog is een belgisch pintje gedronken, Stella wordt hier geliefd!

Donderdag was dan een uitrustdagje, het was het dinner voor de ouders.

Vrijdag was er dan een mis die een beetje uitsloeg op een flopje. De kerk was veel te klein voor zoveel mensen zodat er veel mensen buiten zaten en stonden. (zoals ikzelf) Omdat men buiten niks hoorde, werd er eigenlijk gewoon gezellig getaterd, en gewacht tot dat de mis gedaan was. Hierna zijn we doorgegaan naar een pastabar. Hier moest je per 2 bestellen, en ik ging dan met mijn broer bestellen en hij had een vlees-gerecht gekozen (natuurlijk). Wel jammer in een pastabar denk ik dan haha!

Zaterdag was dan het hoogstepunt, het galabal. Hiervoor zouden mijn zus en ik de week ervoor een kleedje gaan kopen. Daar had ik toch wel eventjes schrik voor, want zij had natuurlijk de bankkaart van de papa en ik niet (Ik probeer hier schonekes op mijn eigen gespaarde centjes te leven). Maar toen kwam de mama af met een kleed van haar, ze had dit te klein gekocht in Londen en ik kreeg het. Heel fijn natuurlijk! We hebben het laten inmaken voor 14 euro, dus eigenlijk droeg ik een kleedje van 14 euro! Mooi geld gespaard denk ik dan!
Ik dacht dat ik mij heel sjiek had opgemaakt enzo, maar dat was natuurlijk buiten de Brazilianen gerekend die er heeeeeeel sjiek uitzagen! 
De zaal zelf was veel te klein voor al dat volk (er waren 84 afgestudeerden die allemaal rond de 15 man of meer hadden meegebracht ). Er was een kleine sushibar en nog veel andere eet-dingen. Het jammere was dat als je iets wou gaan halen, je je helemaal tussen het volk moest wurmen en dat je dan toch wel eventjes weg was. 
Ook toen ik naar het toilet moest, hebben ik en mijn zus wel 40 minuten mogen aanschuiven (de spiegels in de wc-kotjes waren hier schuldig aan denk ik, ijdele brazilianen)
Ook heel grappig, rond half 3 - 3 uur zag je bijna elke vrouw/meisje met slippers, de hakken mochten dan eindelijk aan de kant geschoven worden!
En ohja de voetbal-toeters waren ook weer aanwezig. Alles op en top sjiek, en dan voetbaltoeters....
We zijn dan uiteindelijk tot iets voor 8 gebleven, want toen stopte de band ook met spelen, dus rond half 9 smorgens lag ik in bed. Dat is ook weer iets anders!

Voor de rest is alles hier rustig in Brazilië. Het weer lekker wisselvallig (nu ik dit schrijf is er weer een ferm regenbui´ke terwijl juist iedereen nog zat te zweten).

Van Kerstmis is hier nog helemaal niets te zien en dat vind ik toch wel heel jammer, maar achja!

Dan sluit ik af met een paar fototjes van het formatura-weekje! Er wordt dan elke avond een heuse fotoshoot gedaan, dus moest ik telkens mijn ik-hou-niet-van-poseren aan de kant schuiven...

Kusjes xxxxxxxxx
De hele familie na het officiële gebeuren

En dan werd de belg natuurlijk verplicht de atributen ook eens uit te proberen!
#Afgestudeerde Geneeskunde

In de pastabar

De officiële diploma-uitreiking 

dinsdag 19 november 2013

verfrissend ijs

Oi tudo mundo!

Even een korte update!

Zaterdag 9 november:
Hier weer een dagje met Julie. We zijn eerst samen een goei crèmmeke gaan eten bij Jeito Frio. Hier is het concept dat je eerst je ijs kan kiezen uit ongeveer 25 verschillende smaken en dan de toppings. De toppings gaan van zuurtjes en snoepjes tot chocoladesaus!
Uiteindelijk betaal je naargelang je kommetje weegt! Prachtig concept dus.

`s Avonds zijn we dan naar de show van Michel Telo gegaan! Voor degene die hem denken niet te kennen : http://www.youtube.com/watch?v=hcm55lU9knw
De mama van Julie had ons wel al gewaarschuwd. De show was gratis, dus er zou veel marginaal/armer volk aanwezig zijn.
En dit was ook zo, onbekende jongens die gewoon op je afkomen en je proberen te kussen, we have been there. 
Dit komt ook deels omdat de meisjes zich zo goedkoop en gemakkelijk opstellen, echt wel erg eigenlijk.
Maar oke, over de show, aangezien ik maar 2 liedjes van hem kende, was het wel jammer dat ik bij de rest niet kon meezingen. Ook waagde hij zich aan het zingen van Engelse liedjes, wat een totale flop was aangezien zijn engels niet als engels klonk.
Maar het was heel leuk, want er werd afgeteld naar 2014 met heeeel veel vuurwerk! De show werd namelijk opgenomen om dan op 31 december op tv te komen!

Zondag 10 november:
Ik was bij julie blijven slapen, en was even vergeten hoe stil een huis smorgens kan zijn. In mijn huis is het vanaf 8-9uur al vollenbak!
Mijn ouders zijn mij dan komen oppikken en dan zijn we samen een ijsje gaan eten want het was zweten die dag!
Hier zijn waterijsjes heel bekend, het is dan ook heel verfrissend. De meeste zijn met fruitsmaak, en ik denk ook gezonder dan de waterijsjes die wij kennen.

Donderdag 14 november:
Hier ben ik samen met al mijn broers en zus naar BAR 21 geweest. Het kan gezien worden als een soort van jeugdhuis maar dan groter. Dees was wel heel gezellig want zo ziet ge u familie ook ne keer op een andere manier ;)
Er is altijd een live optreden en deze zong vooral liedjes van de jaren 80-90, zalig!

Vrijdag 15 november:
De reden waarom ik donderdag kon uitgaan was omdat we vrijdag geen school hadden. Het was namelijk een nationale feestdag (vraag me niet van wat)
Ik heb dan lekker uitgeslapen, net zoals heel het huis denk ik en dan `s middags zijn we gaan uit-eten. Dat doen ze hier nogal vaak precies.
Er na ben ik met mijn ouders naar het nieuwe shoppingcentrum geweest. Het is echt heel mooi en sjiek, maar het enigste nadeel is dat het heeeel afgelegen van de stad ligt. Afgelegen van alles eigenlijk. Hierdoor komt er weinig volk en zijn sommige winkels al van plan te sluiten (of zijn al gesloten) en dat terwijl het nog maar open is van 15 augustus. Omdat hier geen Sinterklaas is, hangt er op veel plaatsen al kerstversiering! In het shoppingcentrum was er zelfs een Kerstman en een Kerstdorp, ik werd er opslag gelukkig van!
Maar wat we daar gingen doen, was eindelijk onze reis boeken.
Even de voorgeschiedenis hiervan: mijn mama en zus gaan een maand naar Europa in de vakantie. En ik zou dan met de papa en de broers een weekje naar het strand gaan. In België zou zoiets al lang geregeld zijn, maar hier bleef het maar rekken.. Niemand kon mij zeggen naar waar we zouden gaan en wanneer we zouden gaan. Maar dus is het nu eindelijk geregeld ( na 3 (!!!)uur bij het reisagentschap gezeten te hebben). Alleja de vluchten zijn nu geregeld, het hotel nog nie. Haha achja Brazilië zeker?
We gaan van 9 tot 24 januari naar Natal en João Pessoa. Dit zijn 2 steden gelegen in het noordoosten, dus heel mooi en warm. Omdat we een vlucht nemen via Brasilia (hoofdstad van Brazilië), hebben we daar ook nog een dagje om rond te  (als ik het goed heb verstaan teminste).

Ohja vliegtickets kopen kan hier met geld, of met punten. Er is een systeem (ik denk via de kredietkaart) waarmee je punten kan sparen en die punten kan je dan gebruiken om in Brazilië naar andere steden te vliegen. De ouders hier hadden er genoeg gespaard voor naar Natal te gaan met 6 mensen!

Zaterdag 16 november:
Ik had al eventjes zin om wafels te maken en vandaag is het er eindelijk van gekomen!
Jaja wij hebben hier een wafelmachien nondepie, heel uitzonderlijk is zoiets in Brazilië!
Was ik natuurlijk wel eventjes vergeten dat het nie simpel ging worden, hier hebt ge namelijk nie alles wa ge thuis hebt!
Maar zonder de juiste benodigdheden en al het materiaal heb ik het toch gefixt, PRO zegt men dan ;)

Ook heb ik nu gehoord dat vele Belgen langer hier gaan blijven, om het begin van het WK mee te maken. Dit zou geweldig zijn om ook te doen natuurlijk, maar wegens geldgebrek ga ik moeten passen. 

lieve groetjes
de leukste blonde van Brazilië

zondag 3 november 2013

WIST JE DAT

WIST JE DAT...

- ze in Brazilië hun bestek andersom houden? Daarom vragen ze altijd aan mij of dat ik linkshandig ben
- je nooit wc-papier mag gooien in de wc hier, je moet het gooien in een klein vuilbakje
- dit een onhandige beweging is? Hierdoor heb ik mijn gsm al mooi in de wc laten vallen
- casino´s hier verboden zijn
- de jongeren hier allemaal bijna een iphone of smartphone hebben
- nutella hier hel duur is
- rijst en vlees hier ALTIJD op het menu staan
- ze hun neus hier nooit snuiten, dus in de klas is er altijd wel iemand die heel de les zit te snuiven
- een meid (huishoudster) hebben hier heel normaal is
- de politiek hier heel corrupt is (zeker in verband met het WK)
- de zomervakantie 2 weken wordt ingekort zodat ze bij het WK extra vakantie hebben
- dit zelfs een wet is dat alle scholen dit moeten doen
- straten er hier heel anders uitzien dan in België
- dit vooral komt omdat de straten heel breed zijn en alle huizen afgeschermd zijn door grote muren
- ze de ´EU´ niet kunnen uitspreken, hoe hard ze ook proberen
- dit echt grappig is om te horen
- sinterklaas hier niet bestaat
- leerkrachten heir een witte (dokters)jas dragen
- door het rode licht rijden hier normaal is
- verkeersregel hier niet echt gevold worden
- de mensen hier meer gelovig zijn dan in België
- de meeste Brazilianen een beetje wereldvreemd zijn
- ´s avonds hier niet echt een gezamelijk avondeten is, ze eten gewoon als ze zin hebben. Ik mis dan ook de goedgevulde kasten met eten thuis, dat bestaat hier niet echt, dus is het elke avond zoeken naar wat ik zou kunnen eten
- het niet goedkoop is hier
- het hier ook redelijk vaak regent, ne zware maar gelukkig korte bui , vergezeld met bliksem en donder! zo is België toch altijd een beetje dichtbij!
- mijn naam hier als evelIEnIE wordt uitgesproken
- Halloween hier helemaal niet gevierd wordt
- ik hier al 3 maanden ben!!
- hoe beter mijn Portugees gaat, hoe slechter mijn Frans, Duits, Engels en ja zelfs mijn Nederlands
- ik de chocomouse van moeke en de kriekentaart van bij oma mis!
- ik jullie ook wel mis
- ik nog steeds uitkijk naar jullie briefjes/kaartjes (heb er nog geen ontvangen, foi foi)
- ik door mijn voorraad belgische chocolade zit
- dit echt iets is om bijna depressief van te worden
- als je meer wil weten over mijn leven/ het land hier, je het mij altijd mag vragen!
- de grootste cultuurshock heb gehad in een soort van pretpark/kermis omdat ik er overal zo los in hing dat ik er gewoon schrik in had om er uit te vallen of dat het gewoon kapot ging (nog enger werd het toen ze besloten om de attractie ondersteboven stil te laten staan, en wij maar denken dat het kapot was)

zo dit waren de voornaamste dingen die ik even wou zeggen !
dikke zoenen van mij!

donderdag 17 oktober 2013

Shopping China

Hoi allemaal!
Ik weet dat het redelijk snel is dat ik weer iets schrijf, en dat ik altijd een goeie boterham schrijf, excuses voor het vele leeswerk! Maar mijn lange termijngeheuge is niet zo optimaal dus kan ik maar beter alles snel vertellen!
Vorige vrijdag (10 oktober) ging ik dus naar Paraguay. Ik wist dat we vroeg gingen vertrekken omdat het toch wel 4 uurtjes rijden was, dus ik wou de avond ervoor optijd het bedje in. Maar de oudste broer besloot om nog wat te koken ´savonds, namelijk scampies en frietjes. We delen een grote liefde voor scampies. Ze waren nu wel op braziliaanse wijze gemaakt en gegeten, met de pel!
Om kwart na 4 werden we dan gewekt, ik maakte me in een snel tempo klaar en tot ik ineens een valieske kreeg van de zus, bleek dat we 3 dagen gingen ipv 1! Toen dit tot me doordrong heb ik dus ook in een sneltempo de valies klaargemaakt, dus ik was klaar rond iets voor 5! Het gedacht da we gingen vertrekken om 5uur was natuurlijk fout. We vertrokken op late braziliaanse wijze om 6uur.
We reden naar Shopping China! Dit is een groot shoppingcentrum waar veel Brazilianen naar toe gaan omdat het daar goedkoper is. De rede hiervoor is dat ze in Paraguay geen taxen moeten betalen!
We hebben hier dan een voorraadje drank ingeslaan en nog een paar andere dingen.
Ik wou graag iets van snoep/eten/CHOCOLAT kopen, maar het aanbod was zo groot dat ik niet kon kiezen en toen dacht ik, dan maar niets haha!
Hier na zijn we dan ook nog in de straten getrokken, hier hadden ze een vaste winkel waar ze hun parfum kochten. Ik heb mijn vast pafummeke van in België gekocht! (wreedgoedkoop)
Na nog wat gegeten te hebben, zijn we vertrokken naar Amambai, een klein dorpje tegen de grens van Paraguay-Brazilië. Hier woont de familie langst de mama haar kant. Wat we hier het weekend hebben gedaan kan omschreven worden als : slapen, douchen, eten (BBQ en ontbijt). Normaal gingen we ook de boerderij van een nonkel bezoeken, maar de regen hield dit tegen.
Het was wel echt fijn om is totaal iets anders te zien van Brazilië. Het was echt een dorpje, en niet zo rijk, een boers-dorpje.(niet negatief bedoeld!)
Bijvoorbeeld ´savonds was er kei veel lawaai op straat, toen we dan vertrokken naar de pizzaria zag ik ook waarom. De ouders van de mama hebben een huis op de hoofdstraat van het dorpje. Hier komt dan precies iedereen samen, parkeert zijn auto er op de parkeerstrook die de 2 straten van elkaar scheid, en dan is het gewoon hangen rond de auto en sommige hebben dan een goei boxske in de auto.
In België noem ik dat gewoon marginaal!
Paraguay was ook heel anders, echt zo wat ge er van verwacht eigenlijk! Maar ik vond het geweldig om te zien.

Vandaag (donderdag 17 oktober) kwam ineens de grote directeur binnen in onze klas. Hij kwam ons uitnodigen voor de proclamatie van de derdejaars (laatstejaars). En hier werkt dat echt anders dan bij ons. Het schooljaar eindigt in november maar toch is er nu al de proclamatie. Dit komt omdat de meeste onder hun al een ingangsexamen op een universiteit hebben gedaan. De lessen stoppen dan ook vaak eerder voor hun. Vandaag is dan het officiële gedeelte, waar wij (gratis) welkom waren. Morgen is dan het feest waar iedereen welkom is als hij/zij R$180 (= 60 euro) betaald voor eten en drinken. Echt veel volk gaat hier dus niet naartoe.
En blijkbaar lijk ik ook Amerikaans? Deze directeur was een van de vele die weeral vroeg of ik van de VS was.

Maar hier laat ik het bij,

vele groetjes van mij!

woensdag 9 oktober 2013

TWEE

Zoals de titel het al zegt, is het getal TWEE eventjes belangrijk! Sinds 2 oktober zit ik hier al 2 maanden! Dat betekent dat ik al 2/10 van mijn jaar er heb opzitten (of 1/5 wanneer we correct vereenvoudigen!) Ik woon nu ook al 2 weken in mijn nieuw gezinnetje en het voelt goed! Natuurlijk heb ik ook al dipjes gehad maar die zijn even niet belangrijk.

Ik ben ook hier eindelijk eens uitgeweest, was in een soort van groot jeugdhuis/bar en dan was daar live muziek van een band die vooral coverde! Het was heel fijn, jammer wel van het fletse Braziliaans bier haha!
Ik heb ook hier kennis mogen maken met de subtiele braziliaanse jongens! Gelukkig bleef het vooral heel grappig en was mijn zus heel beschermend! 

Rond 4uur stopte de band er mee en liep de zaal stilletjes leeg. Iets na vier zijn wij dan ook vertrokken.
Ohja aan de lunnense jeugdhuis-gangers, wanneer je nog eens denkt dat de wc's hier vies zijn, weet dan dat ik in dit jeugdhuis buiten naar een soort  van wc zonder toiletbril en zonder toiletpapier, zonder verlichting en zonder papier/handdoek om mijn handen te drogen! 

Ook maakte ik kennis met de braziliaanse hotdog! Deze kennismaking was verrassend positief, want ja deze verschilt toch wel een beetje van de belgische!
Toen ik aan tafel kwam, zag ik: stokbroodjes (yes), mais, mayonaise, ketchup, mosterd, boter, geraspte kaas, plakjes kaas, 'de chips' (Batata Pahna, aangezien het niet bestaat bij ons weet ik niet hoe ik het moet vertalen, het lijkt op zoute ribbel-chips die dan in stukjes is gedaan zodat er van die kleine strookjes overblijven ) en tot slot een grote kom met tomatensaus met daarin schijfjes worst. En dan doen ze hier alles samen op een broodje. Ik hield het raar maar waar met mayonaise, de chips en dan de worst-saus. Maar het smaakte, nondepie!

Ook heeft de meid hier nu al 3 keer frieten gemaakt! Jaja van echte patatten, mooi in frieten gesneden, goed gezout, alleen wel koud haha! In mijn nieuw gezin snap ik dan ook waarom elke afs-student zoveel bijkomt!

Deze week heb ik een weekje vakantie! Eindelijk, hard nodig en verdiend!
School wordt precies telkens maar zwaarder en zwaarder, misschien omdat het einde van het schooljaar nadert? (nog 2 maanden!!!)
Echt grote plannen heb ik voor deze week niet omdat mijn ouders gewoon moeten gaan werken, ook mijn broers en zus moeten gewoon naar school. (raar vakantiesysteem hier, ofja geen systeem). Maaaaaaar de papa heeft wel gezegd dat we vrijdag wel een klein uitstapje maken. Mijn mama heeft namelijk familie in een stad tegen de grens van Paraguay dus gaan we daar ook is een kijkje nemen. En natuurlijk shoppen want daar is het goedkoper.

Sinds maandag ben ik ook OFFICIEEL niet meer illigaal hier en dus een Braziliaan. Nog wel met een voorlopig paspoort, het echte krijg ik in maart ergens (mogelijk wordt die datum nog uitgesteld, de brazilianen kennende). Ben dus heel blij dat al da papierwerk van de baan is!
Sinds een week woont er nu ook een Belgische in mijn stad, dus ga ik vandaag (woensdag) met haar shoppen! Het gaat goed doen om nog is vlaams te kunnen praten!

Voor de rest niet veel nieuws..

ohja, voor de gene die mij perseee een briefje willen sturen (grote tip: ik hou van kerstkaartjes) :
AV. 1' de maio 780
Jardim São Bento
Campo Grande MS 
Brasil
cep 79 004 620
Vele groetjes
van mij!

dinsdag 24 september 2013

FELIZ

Bom dia!

In de eerste week van mijn jaar hier kreeg ik al direct te horen dat we een presentatie over Manet mochten doen.. En vorige vrijdag was het dan zover! Ze waren er allemaal al 2 weken mee bezig, helemaal vol stress. En toen ik vroeg waarom, werd het duidelijk. Ze moeten hier alleen voor het vak Kunstgeschiedenis 1 keer per semester een presentatie doen. Ze zijn het dus totaaaal niet gewoon!
Ze staken er dan ook veel te veel nutteloze tijd in, in een presentatie die maar 20 minuten moest duren.
En nog iets heel raar, de presentaties gingen door op vrijdag, na school van 18uur tot 22uur. We werden dan wel beloond met pizza van de leerkracht.
Uiteindelijk was iedereen zo stressvol en was het een en al chaos, waardoor het uiteindelijk tot 23uur heeft geduurd.
Ik zelf heb ook gepresenteerd, maar we hebben het creatief opgelost. Ik deed mijn deel in het Frans, want ik speelde namelijk Manet himself!

Zaterdag ben ik dan verhuist naar mijn nieuwe familie! En die avond ben ik dan met mijn zus en jongste broer naar paar vrienden gegaan, waar we taco´s gingen eten!
Uiteindelijk was het wel half 2 eer dat die eindelijk klaarwaren, en 3uur eer dat we thuis waren. En dat op mijn eerste dagje hier. Het was dus ook wel wat onwennig omdat ik niemand kende, ook mijn broer en zus nog niet.
Zondag zijn we met het gezin (inclusief verloofde en liefjes) uit gaan eten voor de verjaardag van mijn papa!
´s Avonds waren we uitgenodigt bij de oma. Ook die nacht lag in dan laat in bed, dus maandagmorgen was het zwaar!

Maandagavond was er een kleine reunie van de AFS-studenten van Campo Grande! Lekker gezellig, echt fijne mensen!

Ik zal ook even mijn gezin voorstellen!
1 zus, 3 broers en 1 halfzus! En dan natuurlijk vadertje en moedertje
Ik slaap met mijn zus op de kamer, lekker gezellig.
En voor de rest loopt alles heel goed eigenlijk!

Dus meer heb ik niet te vertellen momenteel
vele lieve groetjes van mij!

Beijos

Ohja 1
ze vertelde mij dat ik veel ging leren tijdens dit jaar!
Wat ik al geleerd heb, is wie voornamelijk mijn goede vrienden zijn.
En dat ik ongeloofelijk veel van België hou!
Klinkt waarschijnlijk heel raar, maar dat besef ik hier echt. We mogen echt content zijn dat we daar kunnen wonen! Voor wie dit niet snapt of gelooft, moet maar eens een jaartje weggaan!

Ohja 2
Zondag is de lente begonnen!
Maar, sinds maandag is het echt superkoud! Ik loop hier rond met dikke sokken, en 3 lagen! Net België! Hopen dat het snel terug opwarmt terug! Mijn broer vertelde ook dat het dit jaar uitzonderlijk meer koud was dan anders, typisch!

Ohja 3
de vertaling van de titel van deze blog, is GELUKKIG.
En dat is de vraag die ik nu krijg van iedereen, of ik gelukkig ben, nu ik een nieuw hoofdstuk ben begonnen met het nieuwe gezin. En ja ik denk dat ik hier echt gelukkig ga worden!

xxjes

dinsdag 17 september 2013

AFS-weekendje!

Hey iedereen!

Het is nu dinsdag en ik heb er een geweldig weekendje opzitten! We hadden namelijk ons eerste afs-weekend!

Het begon vrijdag om half 6, aangezien mijn school pas uit is om 5 uur, heb ik de namiddag geskipt! Hierdoor kon ik mij op mijn gemak klaarmaken en optijd vertrekken want het was toch een eindje rijden.

Eer dat iedereen was, was het toch wel al laat! We werden dan in groepen in gedeeld (vond ik heel raar aan gezien we maar met maximum 30 waren en zo leer je niet iedereen kennen). Dan moesten wij onze tenten opzetten. De regel was wel dat je moest slapen bij mensen van je groep. Uiteindelijk lag ik wel bij iemand van mijn groep ( Julie, een Belgische) maar bij velen is dit sowieso niet 'gelukt'.

We moesten onze gsm afgeven, wat ik wel logisch vond, we moesten dit in België ook. Maar wat ik minder logisch vond, was dat we onze horloges ook moesten afgeven! Zo moesten we altijd maar zien dat we op tijd klaar waren, ook al hadden we geen besef van tijd.

Wat we vooral in het weekend deden : eten (ofcourse), workshopkes ( nie veel bij geleerd, allemaal dingen die we eigenlijk al wisten), spelletjes en tussendoor in het zwembad springen wegens smelten..

Het was echt super fijn, afs-mensen zijn allemaal zo sociaal! En het was ook geweldig om nog is Nederlands te praten! Hoe grappig het ook klinkt, maar daar heb ik echt van genoten!

Het weekend was vooral bedoeld om ook problemen aan het licht te brengen en uit te klaren en van die dingen, en ik heb dan ook besloten om van gezin te veranderen!
Wie hiervan het hele verhaal wil horen spreekt mij maar is aan!

Heel het weekend ging ook door in het Portugees, maar echt alles! Dit omdat de Italianen dat wouden, want zij kunnen al op en top Portugees ( Italiaans en Portugees lijkt blijkbaar hard opeen). Ook bij de talentenshow duurde de act van de Italianen het langst, zij haalde alles uit de kast. Soms denken ze echt iets te hard dat hun land dan weer beter is dan de rest, en dat alleen omdat ze al Portugees kunnen haha!

Ohja, ik heb ook weer even een Belgisch gevoel hier in het verre land. Het is deze nacht namelijk verschrikkelijk hard beginnen regenen en onweren. Maar echt zo serieus hard dat ik rechtop in mijn bed zat met bibberende benen en mijn vingers in mijn oren. Of het nu ligt aan het huis ( minder geïsoleerd of dunnere muren?) weet ik niet, maar zo hard heb ik nog nooit gehoord. Mijn mama heeft ooit wel is gezegd dat als het hier regent, dat er dan ook soort van stenen uit de lucht vallen door de warmte die hier altijd is. En aangezien het dit weekend zo heet was, is dat misschien wel mogelijk?
Vandaag heeft het ook nog heel de dag geregend en aangezien onze school op plekken open is , hoorde ge dat weer kei hard. Ook begon het ineens binnen te druppen langst mijn kant van de muur, juist weer waar ik zat natuurlijk. Toen ik aan de rest vroeg hoe dat in godsnaam mogelijk was, want het gebouw is nieuw ( op plekken zijn ze nog aan het bouwen/werken zelfs) kreeg ik alleen een slappe lach en een 'ik weet het niet'  als antwoord!

Snel meer nieuws van jullie liefste kapoen in Brazilië.
PS, ik ben hier al 47 dagen!! wie dus nog niks van zich heeft laten horen, is slecht bezig

BEIJOS

Alle studenten die verblijven in Mato Grosso do Sul

Belgjes!

donderdag 5 september 2013

dringend update'tje

Oi oi ! 
Ik kreeg van verschillende kanten te horen dat ik dringend nog is moest updaten! De blog was eigenlijk al langer gemaakt, maar ik wou nog foto's erbij! Maar omdat mij dit nog niet gelukt was ( moderne laptopkes zijn daarom nog nie makkelijk) heb ik hiermee gewacht, maar vandaag is het dus eindelijk gelukt!
Ik had jullie al even geleden verteld dat ik misschien in een weekend naar Sao Paulo zou gaan! En die plannen zijn bijna uitgekomen!
We gingen dus vrijdagavond vertrekken zodat we 's nachts voornamelijk zouden rijden! Ik had dus gepakt voor 3 daagjes naar de grote stad te gaan! Niets bleek minder waar! Zaterdagochtend kwamen we aan bij de zus van de mama, mijn tante dus, in Sao Carlos. 
Hier kreeg ik direct een stevig ontbijt met broodjes (dammm die had ik gemist)! Hierna zijn we naar het shoppingcentrum gegaan want ik had natuurlijk geen bikini bij. Maar een fatsoenlijke bikini vond ik niet, allemaal zo van die typische braziliaanse modelletjes met zo weinig mogelijk stof! Uiteindelijk heb ik dan een bikini gekregen van de tante, gelukkig maar.
Toen vertrokken we met zen allen, niet naar de stad, maar naar 'the farm' zoals ze dat hier noemen. 
Na een uurtje rijden op zandweggetjes, kwamen we aan bij de zogezegde farm. Dit bleek uiteindelijk meer een vakantiehuis zoals men alleen maar in de boekjes ziet normaal! Het was ook helemaal afgesloten van de bewoonde wereld, echt zalig!
Nadat ik mijn kamer kreeg, was het natuurlijk al weer tijd om te eten! De meid had een geweldig lekkere maaltijd gemaakt (eigenlijk meer een heel buffet). Eten doet men hier niet zomaar snel snel zoals in België, maar eerder 2 tot 3 uur. 
Hierna hebben we dan een rondleiding gekregen op het domein, enja het was echt een domein! Jammer genoeg had ik mijn camera hier niet mee naar toegenomen, en later terugkeren was geen optie aangezien ik al genoeg insectenbeten had! (echt wel enge rare beten eigenlijk). 
Dingen die onderandere op het domein waren: zwembadje ( van 6 op 14 meter maar), braziliaanse sauna, speeltuintje, tennis-voetbal-basketbal-veld, buitenkeuken-terras, moestuin (het eerste dat ik in Brazilië zag!!!), een heel veld vol eucalyptusbomen, en het belangrijkste, een geweldig uitzicht met alleen maar velden en groen rond ons! 

Wat we de drie dagen hebben gedaan: geslapen, gegeten, gezwommen, getennist en de match van Kirsten Flipkens gekeken (damm you, zomaar verliezen). 
Maandag zijn we dan teruggekeerd van de farm, ik dacht dat we de kinderen toen gingen afzetten bij hun thuis en dan doorrijden naar Campo Grande. Maar ook dit bleek toch niet helemaal juist aangezien de mama toen ineens haar spullen uitpakte bij mijn tante haar huis. Hier bleven we dus ook nog 1 nacht slapen!
Die avond zijn we naar de film gegaan! Naar de film gaan is hier ook heel anders dan in België. De cinema is hier gelegen in het shoppingcentrum en dus ook niet zo groot. ( er waren maar 3 zalen) Het kost ook veel minder, maar 7 Real voor een ticket (= 2,33 euro). Ook is hier geen overaanbod aan snoep voor tijdens de film, alleen drank en popcorn. De rede hiervoor is waarschijnlijk dat iedereen ervoor al gegeten heeft in de Mc Donalds, Burger King, Subway, en al de anderen fastfoodzaakjes. 
Het shoppingcentrum heeft hier ook een ander doel als in België. Veel jongeren zeggen dat ze naar 'the mall' gaan, maar hier doen ze 90% van de keren gaan ze dan niet om echt te shoppen. Wat ze dan wel doen is gewoon wat rondlopen, eten (overaanbod aan eet-zaken, voornamelijk fastfood) en naar een film gaan. 
Maar oke, de film dus. De jongens wouden kei graag Percy Jackson kijken! Blijkbaar een bekende film, maar niet mijn genre dus ik kende hem niet. Het spijtige was dat de film in het Portugees was. Dat doen ze hier met veel, alles naar het Portugees overzetten, balen wel. Tijdens de film heb ik dan plannen gemaakt voor juni 2014, dan is dat ook al weer gebeurt!
Ik dacht dat ik volledig uitgeslapen zou terugkeren, maar niets is minder waar. mijn chronische vermoeidheid is nog steeds aanwezig! 
Ik heb in Sao Carlos dus gegeten voor paar weken. Woensdag zijn we dan naar de winkel gegaan om terug eten te kopen en hier heb ik een voorraadje fruit ingeslaan. ( ze hebben hier heel kleine appeltjes, maar zo lekker!) Ook is het woensdag eindelijk terug opgewarmd, mocht wel want mijn tenen waren anders echt eraf gevroren! In huis is het wel nog steeds uber-koud, geen idee hoe dat komt, maar omwille hiervan ben ik dus buiten mijn verse flairs gaan lezen! JAJA verse flairs! Woensdag heb ik ook mijn post ontvangen van het mamaatje!! (nogmaals dank hiervoor moedertje) 
Voor de rest is er niet veel gebeurd.. de dagen na het weekend heb ik vooral veel geslapen. Goed slapen lukt hier nog altijd niet, maar aangezien dit in België al niet ging...
Deze zaterdag zijn we dan terug naar dat een restaurant geweest ( waar je zoveel mag pakken als je wil). Dit keer voor de verjaardag van mijn oma. Een groot deel van de familie was er dus bij, ik heb mij dus schoontjes ingehouden met  eten!
Die avond ben ik dan naar de film gegaan met mijn counsler, is echt een lieveke! Jammer genoeg was hij in het Portugees ( ze had zich vergist van film) en verstond ik er dus weer bijna niks van. 
Na de film ben ik dan door gegaan naar Kevin, de Zwitser die hier paar huizen verder woont, hij en zijn broer hadden een paar mensen uitgenodigd en zo werd het heel gezellig!
Ook heel grappig, de jongens hadden een gigantische burger gemaakt!
Zondag werd dus een uitrustdagje, om dan weer energie te sparen voor de weer een weekje school!
Vandaag (donderdag) heb ik dus nu tijd gehad om alles in orde te brengen (foto's, blog) omdat ik mijn wekkertje was vergeten te zetten en dus ook niet was opgestaan, woeps! 

Ik ben ook bezig met alle weetjes over Brazilië op te schrijven, dus binnenkort hier ook te lezen!

Ik ben hier nu al een mooie maand en ik heb er nog geen spijt van gehad! 

Lieve groetjes van het kapoentje dat jullie toch mist! 

PS, yes eindelijk ben ik niet meer de enige die naar school moet ;)

maandag 19 augustus 2013

Japan? Of Brazilië?

Hoi hoi
Het was de voorbije week rustig, niet veel speciaal gedaan. Woensdag en donderdag ben ik thuis gebleven van school om toch maar eens uit te zieken! Het opstaan om iets na 5 werd me toch te veel!
Dus was ik super blij dat het weekend eraan kwam en ik kon uitslapen! Maar dat was buiten onze meid gerekend! (ohja, we hebben een meid blijkbaar, een keer per week) Zij kwam rond 7uur poetsen en alle andere huishoudelijke taken doen!  
En aangezien ge alles hoort hier in dit huis, was echt nog slapen niet echt een optie meer. Toch ben ik blijven liggen tot iets voor de middag ;)
'S avonds werd ik opgehaald door Victoria, een klasgenoot. Samen met nog andere mensen van mijn klas zijn we dan naar 'Bon Odori' gegaan. Dit was een japans festival waar vooral werd gedanst en gegeten. Allemaal japans natuurlijk!
Ik heb uiteindelijk toch maar iets gegeten (op groot aandringen van iedereen, 'ik heb al gegeten' kennen ze hier duidelijk niet) en het was verassend lekker! Het vlees hier heeft echt een goede smaak!
Hier het vlees dat ik at, samen met Guarana, een typisch braziliaanse frisdrank!
Ook was het heel gezellig om hier te dansen. In het midden stonden de dansers op een podium, eerst waren dit schattige oudjes en later waren dit jongeren. Zij deden dan de dans en dan was het gewoon de bedoeling dat je ze nadeed! Echt fijn en grappig om te zien/doen! 
Ook heb ik hier mijn eerste persoon gezien met het syndroom van down (niet 100% zeker maar toch wel 95!) YES! Hij was vrolijk aan het meedansen met de Japanners! Geweldig om te zien!
Een klasgenoot vertelde mij dat hier toch wel redelijk veel mensen waren met het syndroom. Dit wekte natuurlijk wel nieuwsgierigheid bij mij op! Hoe leven ze hier, hoe gaan mensen ermee om, worden ze gewoon in een instelling gedropt?? 
Ik ga binnenkort hier toch wel eens achter vragen bij mijn tante, die dokter is, of zij mij hier meer over kan vertellen en mij misschien ook dingen/mensen kan tonen? Zou ik echt wel interessant vinden! 
(Voor degene die het niet weten, ik heb een zus met het syndroom van down, vandaar de interesse)

Zondag heb ik dan wel geprofiteerd om wat langer te slapen! 's middags zijn we met de oma en de nonkel gaat uiteten! 
Hoe het restaurant juist heet weet ik nietmeer, maar het was duidelijk wel bekend!
Buiten voor het restaurant zaten namelijk veel mensen en achteraf had ik door waarom. Wanneer je binnenging en zei met hoeveel je kwam eten, kreeg je een soort van elektronisch ding. Wanneer er dan een tafel vrij kwam voor u, kwam dat op dit ding te staan!
Ik denk dat wij een 20minuutjes hebben gewacht. Ondertussen kreeg iedereen die buiten zat, wel een klein bordje met een paar frietjes en vleesjes erop.
Eens binnen was het echt wel ogen uitkijken!
Het was een buffet, dus je kon kiezen wat en hoeveel je nam! En van zodra je terug op uw stoel zat, kwamen ze om de 5seconden met vlees aan je tafel waar je dan een stukje van kreeg als je wou. Er liepen wel minstens 15 obers rond met vlees, echt wel chaotisch als je het vanop een afstand bekeek. Na een tijdje deed dit mij denken aan Parijs, waar ze ons ook om de 5seconden dingen kwamen verkopen. 
Ik vroeg dan aan mijn nonkel hoe in godsnaam ze eigenlijk wisten hoeveel je had gegeten, hoe dat ze de rekening gingen opmaken.. En blijkbaar moogt ge daar zoveel eten als je wil, voor een bepaalde prijs. En als ik het goed heb gezien was die prijs 43real de man, dat betekend 14euro per persoon. Daar hebt ge in België een simpel gerechtje voor! 
Uiteindelijk was het iets na 3 toen we er buiten wandelden. Mijn mama ging toen slapen maar overdag slapen is voor mij nog steeds tegen mijn bioritme! Dus ik ging mee met mijn nonkel en oma naar een andere nonkel!
Hier woont Chiara, een Italiaanse studente, en ook Umberto, ook een Italiaanse student, was daar. 
Zij vertelde mij dat het niet zo goed ging met het Turkse meisje en dat ze daarom ze gingen opvrolijken door een bezoekje te brengen. 
Uiteindelijk was daar echt veeeeeel volk en heb ik weer veel nieuwe, interessante mensen leren kennen! 
Het was echt heel gezellig, veel gelachen, gezongen en gedanst! Mijn familie is duidelijk heel muzikaal en goddamm i love it! 
De mama van het Turkse meisje heeft ons dan ook basisstapjes van samba geleerd, heel grappig!

Het was dus laat toen we hier terug vertrokken! Dan ben ik nog eventjes bij Chiara en haar gezin, mijn familie dus, gebleven! Ook hier was het heel gezellig! Mijn tante heeft mij verschillende Braziliaanse fruitsoorten getoond en we hebben vergeleken hoe klein België wel niet was tegenover Brazilië. Ook hier was het uber-gezellig.
Hier ben ik dus ook nog redelijk lang gebleven!

Het kwam mij dus supergoed uit dat ik vandaag (maandag) voormiddag niet naar school moet!! 
Dit komt namelijk omdat de school dit weekend toetsen had. Dit waren weeral voorbereidende toetsen voor de universiteit (alles staat in teken van de universiteit en het halen van de inlatingsproef ervan). 

Voor de rest wordt deze week ook niet zo speciaal, het wordt een schoolweekje! 
Deze avond ga ik wel met Regina (afs-president) en sommige andere afs'ers wat wandelen in een park (denk ik, het was mij niet helemaal duidelijk waar we juist naartoe gingen). 
En vrijdag vertrekken ik en mijn mama misschien naar Sao Paulo, een zus van haar bezoeken!
Dit wordt dan wel heel zwaar aangezien we dat met de auto gaan doen en Sao Paulo ligt toch wel aan de andere kant van het land! 

Groetjes vanuit Brazilië, het land dat eindelijk wat opwarmt na de koude week!
xoxo

Ohja, meer foto's en filmpjes volgen!!

zondag 11 augustus 2013

dia dos pais

Dia dos Pais

Vandaag, 11 augustus, is het vaderdag!! dus FIJNE BRAZILIAANSE VADERDAG PAPIETJE!!
Ik heb geslapen tot half 11 en dan zijn we samen naar het grootmoedertje gegaan! Mijn 2 nonkels en de kinderen waren er, ook mijn italiaans nichtje! Het was gezellig en het eten was eeecht lekker. Er was spaghetti, vlees (ofcourse), een bladerdeegkoekje met vlees in ( heeeel lekker)!!

Zaterdag 

Zaterdag ben ik opgestaan met een goeie keelpijntje. Het moest er ooit is van komen he, ziek worden van de vermoeidheid, komt wel vaker voor :D
s'middags zijn we met heel de familie gaat eten bij een tante. Omdat zij en haar gezin in een appartement wonen, is er onderaan een grote zaal voorzien om bezoek te ontvangen. Ook is hier een keuken dus werd er lekker eten voor ons gemaakt door een meid.
Het voorgerecht was een soepje van bonen, hier heb ik hartelijk voor bedankt. Het hoofdgerecht was: vlees, rijst, Feijoade (soort van saus/gerecht van bonen en vlees). 
Toen dacht ik weer, dammm, maar zo flink ik ben, heb ik het geproefd en ben zelfs de rijst met feijoade bij gaan halen se!!
Voor het eerst had ik echt is veeeel (te veel gegeten)!! Ook het dessert was geweldig, omdat ik zo vol zat heb ik maar 1 ding geproeft. Het was een soort van créme van melk en karamel. Heel lekker!!

Hierna zijn we doorgegaan naar de afs-bijeenkomst. Hier zag ik dan alle andere studenten die ook in Campo Grande waren, de meeste ervan kende ik wel al. Het was heel gezellig maar wel kort.

s'avonds zijn we dan naar een trouw gegaan. De misviering begon pas om 9uur en was ongeveer gedaan om 10uur. Heel gedoe met foto's trekken van het koppel met om de beurt heel de familie. Heel grappig ook, na de misviering gingen ze door naar een pizza-bar, maar wij zijn hier niet mee naartoe gegaan. (Ik was er dus nog maar een week en ik mocht al naar een trouw van familie SUBTIELE HINT NAAR MIJN FAMILIE!!!!!!!! )

Ook was het die dag koud, ma echt koud, en in een kerk is het altijd wa frisser dus ik bevroor zowat. De keelpijn werd ondertussen erger. Toen we na de mis dan thuis kwamen zat daar ongeveer 15 man gezellig ene te drinken, en ik die dacht dat ik rustig in bed kon gaan liggen haha. 
Ik heb het dan een uurtje volgehouden en ben dan naar boven getrokken. In bed lag ik uiteindelijk met mijn warme joggingbroek, een dikke pull en 2 dekens over mij. Ja, als het eenmaal koud is in Brazilie, is het echt koud!!

Ik rond af,

Beijos Eveline


donderdag 8 augustus 2013

OHJA

Ohja, ik heb woensdag (mijn derde dag op school) ook al meteen een toets mogen maken!
Het toetsenmaken-systeem is hier ook heeeel anders!
Elke woensdag moeten die naar het andere schoolgebouw om daar anderhalf uur tot 2uur hun toets te maken. Op deze test wordt dan van elk vak een paar vragen gesteld. Zo telde deze test 34 vragen ( wel alleen maar meerkeuze-vragen). En om de 4 weken hebben ze dan een schriftelijke test.
Ook kunnen ze al na paar uur weten wat ze wel en niet juist hebben, de oplossing komt namelijk op het internet te staan!!
Ik had 3 of 4 vragen van de 34 juist!!! Van de vragen viel niet veel te verstaan, het waren vooral lange vragen met veel tekst dusja..
Achja, ik heb nog 10 maanden zeker? ;)

Escola

Olá todo bem?!

Ik ben nu al  3 volle dagen naar school gegaan en wou hier toch een update van geven!!

Mijn eerste dag ging mijn mama mij brengen en ik was al te laat.. Goed begin dacht ik! 
Ik werd dan in een klas gezet en direct begon het gegiechel en het gestaar.
Ik zit in het tweede jaar hier, dat betekend dat ik in het voorlaatste jaar zit met andere mensen van 14 tot 16 jarigen. Dat is soms wel een beetje jammer dat er toch wel een leeftijdsverschil is van 2 tot 3 jaar, ik merk het vaak wel. 

Zo wordt het ook nog een hele opgave om vrienden te zoeken denk ik! Want men klasgenoten zijn wel leuk maar door het leeftijdsverschil denk ik niet dat het echt mogelijk is om daar zo goed mee bevriend te worden.
Maaaar ik vind wel een oplossing!

Verder is de school toch heel anders dan in België. Ik word om 6uur opgehaald door een schoolbusje en om 7uur begint de eerste les. We hebben in de voormiddag 2 pauzes van 20minuten en de de middagpauze begint om 12 en eindigt om 14uur. De leerlingen die dan dicht bij het school wonen gaan thuis eten en slapen. Maar ik blijf dan op school en ga met de rest lunchen.
Dan om 14uur beginnen de lessen terug en dan is er nog 1 pauze van 20 minuten en dan om 17uur eindigt school. Ook dan moet ik terug met het schoolbusje ma da gaat nie altijd even goed. Zo moest ik gistere een half uur wachten om dan uiteindelijk met een taxi te gaan.

De lessen verlopen ook echt anders, er wordt hier meer gepraat over ietsandersdandeles, dan echt over de les. En de leerlingen zijn ook heel close met hun leerkrachten, raar en grappig om te zien soms!

De school waarin ik zit, Nota 10, is een redelijk nieuwe school en daardoor hebben ze er nog geen buitenlandse studenten gehad.
Het is blijkbaar wel een heel goede school! Das te merken aan de lesuren (hoe langer school, hoe beter de school) en een klasgenoot is speciaal bij een tante gaan wonen (ver van haar ouders en ze ziet die nie elk weekend) om naar deze school te kunnen.

Van de lessen snap ik voorlopig echt nog NIKS, maar das normaal blijkbaar! Ik heb ook nog geen boeken, wat het er niet makkelijker op maakt. Maar of het echt beter zou gaan met boeken is ook maar de vraag... Van vele notities op het bord kan ik niks lezen door het oh-zo-mooie-geschrift van de leerkrachten.

Vandaag moet ik niet naar school ( het is hier nu 10uur in de morgen) omdat mijn mama met mij mijn paspoort wilt gaan regelen deze namiddag. Ik denk ook dat het feest van gisteren er voor iets tussen zit. De beste vriendin van mijn mama verjaarde en dat is uitgebreid gevierd! Hier worden verjaardagen altijd gevierd door veel vrienden uit te nodigen en dan te bbq-en. Van eten zelf was er niet veel, vooral veeeeeel vlees. Ik dacht direcht ohnee, damm ( ik ben totaal geen vleeseter) maar ik werd zogoed al gedwongen door al de mensen die dachten dat ik zou verhongeren. Dus kreeg ik mega veel vlees en damm bijna allemaal opgegeten! Het was echt lekker haha! 

Zo, nu weten jullie dit ook al weer!

Tchau!! BEIJOS!

jullie kapoen en leukste persoon in de wereld!

zaterdag 3 augustus 2013

wauw wauw en moe

hey hey iedereen!!!

ik wou toch nog even iets schrijven omdat er toch wel veel gebeurt is en anders vergeet ik het sowieso!

op de luchthaven is alles goed verlopen! Geen enkele probleempjes gehad!
Madrid heeft eeeecht een grote luchthaven maar we hebben onze weg gevonden!

de vlucht naar sao paulo was ne mindere. eeecht veel te lang moeten stilzitten (10 en half uur gevlogen) en het vliegtuig zelf was ook nie top. weinig plaats en geen mogenlijkheid om films te kijken.

eens aangekomen in brazilie, werden we heel hartelijk onthaald door AFS. we zijn dan met bijna heel de groep doorgegaan naar een hotel waar we moesten overnachten om dan deze morgen om 4uur terug op te staan om  de vlucht naar campo grande.Hier maakte ik kennis met nog andere studentjes die in deze streek gaan verblijven, echt fijne mensen! En hier zit ik nu dan, bij mijn oma en nonkel. ze wonen echt midden in de stad in een mooi en groot appartement!!
Ik heb juist ontbijt gekregen en krijg nu even rust, en damm maar goed ook want ik heb het nodig :D

Deze avond gaan we op restaurant met heel de familie, lekker gezellig!
Toch nog maar even men woordenboekje boven halen want anders versta ik er echt geen hol van!

ik rond nu af, tot snel

Beijos (Kisses)

ps, voor degene die mij nog een succes-berichtje hebben gestuurd: dankuwel!!! maar ik kan er wel niet op antwoorden

ps 2, ik heb mijn WAARBENIKTOCHAANBEGONNEN-klopke nog niet gehad en da lijkt mij zeer positief! alles is leuk hier, alleen zal ik toch echt zwaar moeten werke aan de taal...
misschien dat het klopke komt wanneer ik HELEMAAL alleen naar school moet (maandag dus al :D )

donderdag 1 augustus 2013

Tot Snel!!


11 december 2012, de dag voor het examen Nederlands, rond een uur of half 6, toen kreeg ik DE mail waarin stond dat ik naar Brazilië mocht gaan voor een jaartje! Ik zal dat moment toch nooit meer vergeten hoor! Van studeren kwam er daarna niet veel meer in huis, maar het werd toch geen buisje!

Bijschrift toevoegen


Morgen is het dan eindelijk zover! Morgen, klinkt raar om te zeggen, maar ik blijf er nog altijd heel kalm onder, grappig wel. Mama vindt dit soms iets minder grappig en moet dan iets minder kalm zijn in mijn plaats.
Om 5uur smorgens word ik verwacht in Zaventem, om dan om 7:55 de vlucht te hebben naar Madrid. Hier heb ik dan om half 12 een vlucht naar Sao Paulo. Hier kom ik dan normaal aan om kwart voor 10. ( Kwart voor 6 Braziliaanse tijd) en dan de volgende dag heb ik smorgens vroeg nog een vluchtje naar Campo grande!

Het valiesje is ook eindelijk klaar! 19kg, exact( ofja, bijna 20, maar toch geen 20!!) en echtwaar, een maximum van 20kg is eeeeeeeecht weinig! Onderschat het nie!
Ook wil ik nog een groot bedankje uitbrengen aan mijn liefste vriendjes! Zij hebben vandaag nog een kado'tje langst gebracht en daar was'k toch wel van verschoten! ECHT ne dikke merci voor de mooie kleine kaart en het prachtige fotoboekje! Da zit al in mijn valies!!
Verder wil ik ook nog een grote fout uit iedereen zijn kopje halen! Ik neem geen sabat jaar, ik ga geen jaar op vakantie, maar op UITWISSELING! Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik verschillende uurtjes op de schoolbank mag zitten! Van 7uur tot 17uur! Welliswaar met een middagpauze'ke! Nu hoor ik jullie al denken: hoe hadden die daar nie alleen in de voormiddag school? oohjawel, iedereen heeft daar in de voormiddag school, buiten ik! In Campo Grande zit ik op de enigste school die een hele dag les heeft! Haha wat een geluk! Maar lange dage les betekend een goede school! Hoe langer les, hoe beter de school!
 
Dan zie ik jullie allemaal zeer snel, wantja, wat is nu 10maandjes!
(ohja voor degene die het nog niet wisten, ik zit in Campo Grande! Een grote stad van 800 000 inwoners in het zuid-westen van Brazilië)
Groetjes

PS sorry aan al diegene die ik verwaarloost heb de laatste tijd, ik had het echt druk en plannen is niet mijn sterkste vak!;)

zondag 28 juli 2013

nog 6 daagjes!

Nog 6 daagjes!

Wauw, het is nu zondag en vrijdag is het al zo ver! Vrijdag begint eindelijk mijn grote avontuur en ik kijk er écht naar uit! Ik denk wel dat ik het nog niet echt besef dat ik VRIJDAG al vertrek, dit besef komt nog wel, hoop ik, liefst voor ik naar Zaventem vertrek! ;)

Montsaintmichel

Van 18 tot 25 juli ben ik nog op kamp gegaan en hier heb ik geen spijt van! Het was echt het beste kamp tot nu toe ( dat het nog maar mijn 2de moni-kamp was verzwijgen we even) Ik heb mij er enorm hard geamuseerd en veel geleerd. Doordat ik na het kamp nog maar een weekje heb, is het toch wel een beetje stressen!
onze fantastische moni ploeg!


Afscheidsdrinkske

Gisteren is dan de familie Maris en Vaes nog langst geweest om ene te komen drinken! Bedankt nog eens allemaal! En deze avond komen dan een paar vriendjes en vriendinnetjes. Ik heb het bewust klein gehouden en heb er nog altijd geen spijt van!

Koffer

Neen, mijn koffer is nog niet klaar. Nog helemaal niet eigenlijk! Ik heb vrijdag en zaterdag mijn koffer van Kazou nog opgeruimt dus hij staat klaar om terug in te pakken! Wel heel grappig, ik mag van AFS 20kg meenemen naar Brazilië, en voor Montsaintmichel had ik ook exact 20kg bij ( en dat maar voor een weekje)

Verder...

Verder wil ik ook zeker nu al meedelen dat ik hier regelmatig ( dat is toch de bedoeling) iets zal posten. Ook ga ik proberen er foto's op te zetten!
Maaaaaar, voor wat hoort wat! Ik zou het ook heel fijn vinden om iets van jullie allemaal te horen! Dit  kan via eveline.vaes@hotmail.com ( digitale briefjes, I looooove briefjes ontvangen) en via mijn facebook. Voor de mensen die flink deze taakjes volgen, kan er misschien ook een skype-gesprekje vanaf ;)

Oohja,

Oohja, ik heb ook nog recent een mail gehad van AFS met slecht nieuws. Ik word 7 juni al teruggestuurd naar België, dus hou deze datum ook al maar vrij!


Kusjes, jullie kapoen!