Ik ben nu een dikke 2 weken terug naar school aant gaan en kan echt wel zeggen dat ik super blij ben dat er zoiets als een ´weekend´ bestaat.
Er is ook heel wat veranderd, vandaag dit kort blogje erover.
In Brazilië is het schoolsysteem een beetje anders. Kleuterschool duurt drie jaar, lagere school negen jaar. En dan uiteindelijk duurt het middelbaar drie jaar.
Deze laatste drie jaar worden ze voorbereidt op de ´vestibulares´. Dat zijn de ingangsexamens voor de universiteiten. Hier moet je voor elke richting een ingangsexamen maken.
Wanneer ze na hun laatste jaar nog niet zijn geslaagd in het ingangsexamen dat ze wilde, dan gaan ze ´cursinho´. Dan zien ze eigenlijk nog eens alles van het derde jaar en hebben ze nog een jaar om te slagen in een ingangsexamen. Cursinho doe je tot je ergens geslaagd bent, dusja er zitten sommige die er echt wel al lang zitten. Vele in mijn school willen ook Geneeskunde doen en hebben vaak ook hun favoriete universiteit. Dus zolang ze daar niet geslaagd zijn, blijven ze studeren en proberen. Echt wel ferm eigenlijk, ik heb er veel respect voor gekregen, hoewel het dus echt geen school is voor uitwisselingsstudenten...
Nu dat ik in het laatste jaar zit, is alles veel serieuzer. Er wordt tussendoor niet meer gelachen of gepraat, wat vorig jaar wel nog fel was. We zitten ook samen met mensen van cursinho, dus we zitten ongeveer met 70 man in de klas.
De lesuren zijn ook anders. We beginnen om 7uur en hebben dan les tot half 1. 6 lesuren dus voormiddag, en dat is echt wel tandenbijten! Dan namiddag hebben ze eerst 2 uur studie (dit wordt gebruikt om te studeren en om vragen te stellen aan de leerkrachten) en dan nog 2 uur les. Ze moeten dus verplicht 10 lesuren op school zijn, en dat elke dag. Maar de meeste blijven dan nog daar om nog te studeren. Om 10uur savonds sluit de school. Dat betekend dat er studenten zijn tot dat uur, maar ook leerkrachten, en ze moeten allemaal de volgende dag er terug staan om 7uur.
Ook op zaterdag is er nu verplichte les. Van 7 tot half 1 ook.
Volgens AFS moet ik altijd naar school gaan. Maar dat zag ik absoluut niet zitten. Ik zat vorig jaar al heel de dag op school en als ik dan om 6uur savonds thuis en dan was ik te moe om nog iets te doen. Ik heb dus aan de directie gevraagd of ik namiddag nog moest komen en zij vonden het oke dat ik namiddag niet meer moet gaan (omdat er dan ook 2 uur studie is en daar heb ik toch ook niets aan). De tweede dag school ben ik dus namiddag niet meer gegaan. Maar wel gaan kajakken. Mijn broer kajakt elke dag en nam nu mijn zus ook elke dag mee. Nu dat ik gestopt was met namiddag naar school te gaan kon ik eindelijk ook eens mee. Ook ga ik nu savonds mee wandelen met de mama en de zus!
Mijn school is dus gestart op 27 januari. Normaal zou die pas half of eind februari beginnen. Zoals ik eerder ooit al is zei, beginnen de meeste scholen eerder dit jaar vanwege het WK.
Hier een overzicht van de lesuren!
Biologie: 7u
portugees: 2u
wiskunde: 5u
geschiedenis: 4u
chemie: 5u
aardrijkskunde: 4u
fisica: 5u
literatuur: 1u
politieke aardrijkskunde: 1u
sociologie: 1u
filosofie: 1u
opstellen maken: 4u
verplichte studie overdag: 10u
Gisteren (maandag 10 febr rond half 4) was ik mijn blogje aant schijven tot opeens het hard begon te regenen en waaien. Toen ineens werd de elektriciteit heel zwak en was er geen internet meer. Door de wind waren er een paar elektriciteitkabels kapot gegaan op straat en dus kregen we nog maar elektriciteit van 1 draad. Het begon dan wat donker te worden en de 2 lampen in de living sprongen ineens kapot. Het licht werd dus beperkt tot maar 2 lampen . Rond 6uur heeft de papa dan voor de eerste keer gebeld naar de makers van de kabels. Omdat veel mensen natuurlijk dit aan de hand hadden, konden ze niet direct komen. Toen het echt donker buiten was, viel ineens alle elektriciteit uit. (rond 7uur) In het begin was het nog grappig en waren de mama, zus en ik Rummicub aant spelen met behulp van 2 kaarsen en licht van de gsm´s. Maar het bleef donker en douchen ging ook niet. Ik besloot dan om te wachten tot het gemaakt werd, want slapen zonder airco is voor mij onmogelijk hier! Uiteindelijk ben ik dan toch laat in de nacht in slaap gevallen en toen ik deze morgen wakker werd was er terug elektriciteit! De elektriciteit is hier al vaker uitgevallen door regen, maar altijd maar voor een korte tijd. Nu was het toch wel eventjes anders.
Tot snel!
Tchau queridas xxxx