Hoi allemaal
Het is nu zondag 1 juni, dus ik ben een klein weekje al terug van de mooiste reis van mijn leven!
Op voorhand kregen we al het programma wat we er allemaal gingen doen. Ik wist dus dat het geweldig ging worden, maar zooooooo geweldig had ik wel nooit gedacht!
Zaterdag heeel vroeg nam ik mijn eerste vliegtuig naar Brasilia. Hier zaten nog verschillende studenten te wachten om naar Manaus te gaan. Toen we daar aankwamen overviel de hitte en de vochtigheid ons suuper hard! Manaus is de hoofdstad van de staat Amazonas die helemaal in het noorden van Brazilië ligt. Het ligt dus heel dicht bij de evenaar, vandaar de hitte.
We werden met een bus vervoerd naar ons eerste hotel, en wat een hotel. We kregen voor het avondeten tijd om het hotel te verkennen! Er was zelfs een zoo aanwezig met aapjes, tropische vogels, ... en zelfs een jaguar! Die avond kregen we uitleg en een deel van het programma voor de komende dagen. Bernardo, de coordinator van de reis en overigs ook de oprichter van Belo Brasil, kon heeel enthausiast praten over wat de amazone wel niet allemaal te bieden had! Echt iedereen kreeg er zin in.
De volgende dag hebben we dan een citytourke gemaakt in de stad. We zijn onderandere langst het voetbalstadion gegaan voor het WK. Het ´grappige´ (eigenlijk is het niet grappig, al dat verspilde geld) is dat er in Manaus geen enkele goede voetbalploeg is, de beste ploeg van de stad speelt in 4de klasse. Na het WK zal dit grooooote stadion dus niet gebruikt worden.
In de namiddag zijn we dan vertrokken naar het volgende hotel, dat echt in the middle of nowhere lag. In de late namiddag zijn we dan vertrokken voor een tocht in de jungle! Echt super mooi. Onderweg kwamen we langst 2 watervallen en 1 zandgrot. Het was echt soms klimmen en vooral proberen niet uit te glijden. Het was al goed donker toen we eindelijk bij de 2de waterval aankwamen. In deze mochten we met de kleren aan ´zwemmen´! Super fijn aangezien iedereen kapot ging van het zweten in de vochtige jungle! Echt een super fijn moment, eentje om nooit te vergeten! We hebben er samen zitten dansen en zingen, en dat terwijl we elkaar nog nauwelijks kende en in het donker zag je zelfs de gezichten niet eens. Maar toch, uitwisselingstudenten zijn zo een fijne mensen! ;)
Toen we ´s avonds eindelijk gewassen waren (man we zagen er vies uit) en onze buik terug hadden gevuld, werden we verrast met een mooie show. De plaatselijke dansgroep bracht typische indianendansen en zelf hadden ze mooie kleren en smink op.
De volgende dag hebben we dan weer gezwommen in een andere waterval. Deze was suuuuper groot! Hierna zijn we dan terug naar Manaus vertrokken om daar aan boord van de boten te gaan.
In het totaal waren er 4 boten. 1 restaurant-boot en de rest om te slapen enzo.
Op een democratische manier hadden we de avond ervoor onze boten mogen kiezen. Het bleek dat in onze boot 11 mensen van Thailand zaten en toen hadden we echt iets van shit..... Die groep bleef vooral de eerste dagen altijd samen en sprak niet veel met de rest. Maaaaaar paniek voor niets want het bleken de liefste en schattigste thailandjes hihi! Ook hebben we nu een beetje van hun taal en cultuur geleerd!
Het leven op de boot was echt geweldig! Elke dag stonden er een aantal activiteiten op de planning maar het was nooit echt druk aangezien we ook moesten varen.
Lijstje van activiteiten: typische dingen in de natuur bezichtigen (planten etc.), cobra (van 4 meter lang) vastgehouden, jacht op krokodil en dan ook deze vastgehouden, bezoek aan plaatselijke indianen, een gemeenschap bezocht, met roze dolfijnen gezwommen, luiaard zoeken, vissen op piranhas, zwemmen bij het ´strand´ , varen met een indianenkano, bananenboot, standup paddeling, nachtje in het oerwoud, plantje planten in de jungle, ...
Tussendoor hebben we ook veel gezwommen in de rivier, omdat het echt zooo warm was.
Ook was het gewoon fijn om rustig met onze (gemotoriseerde) kano over de rivier te varen, vooral bij de mooie zonsondergangen die al vroeg op de avond begonnen.
Dinsdag of woensdag ben ik ziek geworden. Na het zwemmen had ik het ineens super koud, en ´s avonds kon ik echt niet meer en zei de verpleegster dat ik 39graden koorts had (jaja zelfs een verpleegster aan boord). Omdat ik ook keelpijn had, was het mij duidelijk dat ik gewoon oververmoeid was. Slapen op een boot is immers niet echt makkelijk. We moesten slapen in hangmatten en dat is nu iets wat mij echt niet lukt. De eerste ochtend was ik al vanaf 5u wakker. (wat wel een super mooie zicht opleverde)
 |
| 5u ´s morgens |
 |
| half 6 ´s morgens |
Voor de rest valt gewoon niet te beschrijven hoe leuk deze reis wel niet was! Iedereen heeft echt zitten wenen toen het afscheidsmoment eraan kwam. Ookal kende we elkaar maar een week, toch werden er wereldwijde vriendschappen gemaakt! Ik heb momenten beleefd die ik NOOIT zal vergeten!
Wat wel een mindere was, was dat ik door de grote oververmoeidheid de laatste dag weeral keelpijn kreeg. Tot op vandaag heb ik er nog last van. Ben echt ferm ziek geweest. Dus ben ook voor de eerste keel in de 10 maanden naar de dokter geweest haha! Dokters hier zijn echt wel duur eigenlijk, ik heb 66euro mogen neertellen en eigenlijk heeft hem niets gevonden, volgens hem is het dus geen keelontsteking (ik, kenner van de keelonsteking, weet bijna zeker van wel). Daardoor krijg ik ook geen anti biotica en moet ik het dus doen met pijnstillers, maar daarmee blijft de keelpijn niet weg. Nu, een week later dus, zit ik er nog altijd mee, wel gelukkig al iets minder.
Wat er nu de komende dagen nog op de planning staat: nog eens langst school gaan en daar iedereen dag zeggen, klein afscheidsfeestje, de laatste prullekes nog kopen en dan de valies in orden maken (PANIEK)