Bom dia!
In de eerste week van mijn jaar hier kreeg ik al direct te horen dat we een presentatie over Manet mochten doen.. En vorige vrijdag was het dan zover! Ze waren er allemaal al 2 weken mee bezig, helemaal vol stress. En toen ik vroeg waarom, werd het duidelijk. Ze moeten hier alleen voor het vak Kunstgeschiedenis 1 keer per semester een presentatie doen. Ze zijn het dus totaaaal niet gewoon!
Ze staken er dan ook veel te veel nutteloze tijd in, in een presentatie die maar 20 minuten moest duren.
En nog iets heel raar, de presentaties gingen door op vrijdag, na school van 18uur tot 22uur. We werden dan wel beloond met pizza van de leerkracht.
Uiteindelijk was iedereen zo stressvol en was het een en al chaos, waardoor het uiteindelijk tot 23uur heeft geduurd.
Ik zelf heb ook gepresenteerd, maar we hebben het creatief opgelost. Ik deed mijn deel in het Frans, want ik speelde namelijk Manet himself!
Zaterdag ben ik dan verhuist naar mijn nieuwe familie! En die avond ben ik dan met mijn zus en jongste broer naar paar vrienden gegaan, waar we taco´s gingen eten!
Uiteindelijk was het wel half 2 eer dat die eindelijk klaarwaren, en 3uur eer dat we thuis waren. En dat op mijn eerste dagje hier. Het was dus ook wel wat onwennig omdat ik niemand kende, ook mijn broer en zus nog niet.
Zondag zijn we met het gezin (inclusief verloofde en liefjes) uit gaan eten voor de verjaardag van mijn papa!
´s Avonds waren we uitgenodigt bij de oma. Ook die nacht lag in dan laat in bed, dus maandagmorgen was het zwaar!
Maandagavond was er een kleine reunie van de AFS-studenten van Campo Grande! Lekker gezellig, echt fijne mensen!
Ik zal ook even mijn gezin voorstellen!
1 zus, 3 broers en 1 halfzus! En dan natuurlijk vadertje en moedertje
Ik slaap met mijn zus op de kamer, lekker gezellig.
En voor de rest loopt alles heel goed eigenlijk!
Dus meer heb ik niet te vertellen momenteel
vele lieve groetjes van mij!
Beijos
Ohja 1
ze vertelde mij dat ik veel ging leren tijdens dit jaar!
Wat ik al geleerd heb, is wie voornamelijk mijn goede vrienden zijn.
En dat ik ongeloofelijk veel van België hou!
Klinkt waarschijnlijk heel raar, maar dat besef ik hier echt. We mogen echt content zijn dat we daar kunnen wonen! Voor wie dit niet snapt of gelooft, moet maar eens een jaartje weggaan!
Ohja 2
Zondag is de lente begonnen!
Maar, sinds maandag is het echt superkoud! Ik loop hier rond met dikke sokken, en 3 lagen! Net België! Hopen dat het snel terug opwarmt terug! Mijn broer vertelde ook dat het dit jaar uitzonderlijk meer koud was dan anders, typisch!
Ohja 3
de vertaling van de titel van deze blog, is GELUKKIG.
En dat is de vraag die ik nu krijg van iedereen, of ik gelukkig ben, nu ik een nieuw hoofdstuk ben begonnen met het nieuwe gezin. En ja ik denk dat ik hier echt gelukkig ga worden!
xxjes
dinsdag 24 september 2013
dinsdag 17 september 2013
AFS-weekendje!
Hey iedereen!
Het is nu dinsdag en ik heb er een geweldig weekendje opzitten! We hadden namelijk ons eerste afs-weekend!
Het begon vrijdag om half 6, aangezien mijn school pas uit is om 5 uur, heb ik de namiddag geskipt! Hierdoor kon ik mij op mijn gemak klaarmaken en optijd vertrekken want het was toch een eindje rijden.
Eer dat iedereen was, was het toch wel al laat! We werden dan in groepen in gedeeld (vond ik heel raar aan gezien we maar met maximum 30 waren en zo leer je niet iedereen kennen). Dan moesten wij onze tenten opzetten. De regel was wel dat je moest slapen bij mensen van je groep. Uiteindelijk lag ik wel bij iemand van mijn groep ( Julie, een Belgische) maar bij velen is dit sowieso niet 'gelukt'.
We moesten onze gsm afgeven, wat ik wel logisch vond, we moesten dit in België ook. Maar wat ik minder logisch vond, was dat we onze horloges ook moesten afgeven! Zo moesten we altijd maar zien dat we op tijd klaar waren, ook al hadden we geen besef van tijd.
Wat we vooral in het weekend deden : eten (ofcourse), workshopkes ( nie veel bij geleerd, allemaal dingen die we eigenlijk al wisten), spelletjes en tussendoor in het zwembad springen wegens smelten..
Het was echt super fijn, afs-mensen zijn allemaal zo sociaal! En het was ook geweldig om nog is Nederlands te praten! Hoe grappig het ook klinkt, maar daar heb ik echt van genoten!
Het weekend was vooral bedoeld om ook problemen aan het licht te brengen en uit te klaren en van die dingen, en ik heb dan ook besloten om van gezin te veranderen!
Wie hiervan het hele verhaal wil horen spreekt mij maar is aan!
Heel het weekend ging ook door in het Portugees, maar echt alles! Dit omdat de Italianen dat wouden, want zij kunnen al op en top Portugees ( Italiaans en Portugees lijkt blijkbaar hard opeen). Ook bij de talentenshow duurde de act van de Italianen het langst, zij haalde alles uit de kast. Soms denken ze echt iets te hard dat hun land dan weer beter is dan de rest, en dat alleen omdat ze al Portugees kunnen haha!
Ohja, ik heb ook weer even een Belgisch gevoel hier in het verre land. Het is deze nacht namelijk verschrikkelijk hard beginnen regenen en onweren. Maar echt zo serieus hard dat ik rechtop in mijn bed zat met bibberende benen en mijn vingers in mijn oren. Of het nu ligt aan het huis ( minder geïsoleerd of dunnere muren?) weet ik niet, maar zo hard heb ik nog nooit gehoord. Mijn mama heeft ooit wel is gezegd dat als het hier regent, dat er dan ook soort van stenen uit de lucht vallen door de warmte die hier altijd is. En aangezien het dit weekend zo heet was, is dat misschien wel mogelijk?
Vandaag heeft het ook nog heel de dag geregend en aangezien onze school op plekken open is , hoorde ge dat weer kei hard. Ook begon het ineens binnen te druppen langst mijn kant van de muur, juist weer waar ik zat natuurlijk. Toen ik aan de rest vroeg hoe dat in godsnaam mogelijk was, want het gebouw is nieuw ( op plekken zijn ze nog aan het bouwen/werken zelfs) kreeg ik alleen een slappe lach en een 'ik weet het niet' als antwoord!
Snel meer nieuws van jullie liefste kapoen in Brazilië.
PS, ik ben hier al 47 dagen!! wie dus nog niks van zich heeft laten horen, is slecht bezig
BEIJOS
Het is nu dinsdag en ik heb er een geweldig weekendje opzitten! We hadden namelijk ons eerste afs-weekend!
Het begon vrijdag om half 6, aangezien mijn school pas uit is om 5 uur, heb ik de namiddag geskipt! Hierdoor kon ik mij op mijn gemak klaarmaken en optijd vertrekken want het was toch een eindje rijden.
Eer dat iedereen was, was het toch wel al laat! We werden dan in groepen in gedeeld (vond ik heel raar aan gezien we maar met maximum 30 waren en zo leer je niet iedereen kennen). Dan moesten wij onze tenten opzetten. De regel was wel dat je moest slapen bij mensen van je groep. Uiteindelijk lag ik wel bij iemand van mijn groep ( Julie, een Belgische) maar bij velen is dit sowieso niet 'gelukt'.
We moesten onze gsm afgeven, wat ik wel logisch vond, we moesten dit in België ook. Maar wat ik minder logisch vond, was dat we onze horloges ook moesten afgeven! Zo moesten we altijd maar zien dat we op tijd klaar waren, ook al hadden we geen besef van tijd.
Wat we vooral in het weekend deden : eten (ofcourse), workshopkes ( nie veel bij geleerd, allemaal dingen die we eigenlijk al wisten), spelletjes en tussendoor in het zwembad springen wegens smelten..
Het was echt super fijn, afs-mensen zijn allemaal zo sociaal! En het was ook geweldig om nog is Nederlands te praten! Hoe grappig het ook klinkt, maar daar heb ik echt van genoten!
Het weekend was vooral bedoeld om ook problemen aan het licht te brengen en uit te klaren en van die dingen, en ik heb dan ook besloten om van gezin te veranderen!
Wie hiervan het hele verhaal wil horen spreekt mij maar is aan!
Heel het weekend ging ook door in het Portugees, maar echt alles! Dit omdat de Italianen dat wouden, want zij kunnen al op en top Portugees ( Italiaans en Portugees lijkt blijkbaar hard opeen). Ook bij de talentenshow duurde de act van de Italianen het langst, zij haalde alles uit de kast. Soms denken ze echt iets te hard dat hun land dan weer beter is dan de rest, en dat alleen omdat ze al Portugees kunnen haha!
Ohja, ik heb ook weer even een Belgisch gevoel hier in het verre land. Het is deze nacht namelijk verschrikkelijk hard beginnen regenen en onweren. Maar echt zo serieus hard dat ik rechtop in mijn bed zat met bibberende benen en mijn vingers in mijn oren. Of het nu ligt aan het huis ( minder geïsoleerd of dunnere muren?) weet ik niet, maar zo hard heb ik nog nooit gehoord. Mijn mama heeft ooit wel is gezegd dat als het hier regent, dat er dan ook soort van stenen uit de lucht vallen door de warmte die hier altijd is. En aangezien het dit weekend zo heet was, is dat misschien wel mogelijk?
Vandaag heeft het ook nog heel de dag geregend en aangezien onze school op plekken open is , hoorde ge dat weer kei hard. Ook begon het ineens binnen te druppen langst mijn kant van de muur, juist weer waar ik zat natuurlijk. Toen ik aan de rest vroeg hoe dat in godsnaam mogelijk was, want het gebouw is nieuw ( op plekken zijn ze nog aan het bouwen/werken zelfs) kreeg ik alleen een slappe lach en een 'ik weet het niet' als antwoord!
Snel meer nieuws van jullie liefste kapoen in Brazilië.
PS, ik ben hier al 47 dagen!! wie dus nog niks van zich heeft laten horen, is slecht bezig
BEIJOS
![]() |
| Alle studenten die verblijven in Mato Grosso do Sul |
![]() |
| Belgjes! |
donderdag 5 september 2013
dringend update'tje
Oi oi !
Ik kreeg van verschillende kanten te horen dat ik dringend nog is moest updaten! De blog was eigenlijk al langer gemaakt, maar ik wou nog foto's erbij! Maar omdat mij dit nog niet gelukt was ( moderne laptopkes zijn daarom nog nie makkelijk) heb ik hiermee gewacht, maar vandaag is het dus eindelijk gelukt!
Ik kreeg van verschillende kanten te horen dat ik dringend nog is moest updaten! De blog was eigenlijk al langer gemaakt, maar ik wou nog foto's erbij! Maar omdat mij dit nog niet gelukt was ( moderne laptopkes zijn daarom nog nie makkelijk) heb ik hiermee gewacht, maar vandaag is het dus eindelijk gelukt!
Ik had jullie al even geleden verteld dat ik misschien in een weekend naar Sao Paulo zou gaan! En die plannen zijn bijna uitgekomen!
We gingen dus vrijdagavond vertrekken zodat we 's nachts voornamelijk zouden rijden! Ik had dus gepakt voor 3 daagjes naar de grote stad te gaan! Niets bleek minder waar! Zaterdagochtend kwamen we aan bij de zus van de mama, mijn tante dus, in Sao Carlos.
Hier kreeg ik direct een stevig ontbijt met broodjes (dammm die had ik gemist)! Hierna zijn we naar het shoppingcentrum gegaan want ik had natuurlijk geen bikini bij. Maar een fatsoenlijke bikini vond ik niet, allemaal zo van die typische braziliaanse modelletjes met zo weinig mogelijk stof! Uiteindelijk heb ik dan een bikini gekregen van de tante, gelukkig maar.
Toen vertrokken we met zen allen, niet naar de stad, maar naar 'the farm' zoals ze dat hier noemen.
Na een uurtje rijden op zandweggetjes, kwamen we aan bij de zogezegde farm. Dit bleek uiteindelijk meer een vakantiehuis zoals men alleen maar in de boekjes ziet normaal! Het was ook helemaal afgesloten van de bewoonde wereld, echt zalig!
Nadat ik mijn kamer kreeg, was het natuurlijk al weer tijd om te eten! De meid had een geweldig lekkere maaltijd gemaakt (eigenlijk meer een heel buffet). Eten doet men hier niet zomaar snel snel zoals in België, maar eerder 2 tot 3 uur.
Hierna hebben we dan een rondleiding gekregen op het domein, enja het was echt een domein! Jammer genoeg had ik mijn camera hier niet mee naar toegenomen, en later terugkeren was geen optie aangezien ik al genoeg insectenbeten had! (echt wel enge rare beten eigenlijk).
Dingen die onderandere op het domein waren: zwembadje ( van 6 op 14 meter maar), braziliaanse sauna, speeltuintje, tennis-voetbal-basketbal-veld, buitenkeuken-terras, moestuin (het eerste dat ik in Brazilië zag!!!), een heel veld vol eucalyptusbomen, en het belangrijkste, een geweldig uitzicht met alleen maar velden en groen rond ons!
Wat we de drie dagen hebben gedaan: geslapen, gegeten, gezwommen, getennist en de match van Kirsten Flipkens gekeken (damm you, zomaar verliezen).
Maandag zijn we dan teruggekeerd van de farm, ik dacht dat we de kinderen toen gingen afzetten bij hun thuis en dan doorrijden naar Campo Grande. Maar ook dit bleek toch niet helemaal juist aangezien de mama toen ineens haar spullen uitpakte bij mijn tante haar huis. Hier bleven we dus ook nog 1 nacht slapen!
Die avond zijn we naar de film gegaan! Naar de film gaan is hier ook heel anders dan in België. De cinema is hier gelegen in het shoppingcentrum en dus ook niet zo groot. ( er waren maar 3 zalen) Het kost ook veel minder, maar 7 Real voor een ticket (= 2,33 euro). Ook is hier geen overaanbod aan snoep voor tijdens de film, alleen drank en popcorn. De rede hiervoor is waarschijnlijk dat iedereen ervoor al gegeten heeft in de Mc Donalds, Burger King, Subway, en al de anderen fastfoodzaakjes.
Het shoppingcentrum heeft hier ook een ander doel als in België. Veel jongeren zeggen dat ze naar 'the mall' gaan, maar hier doen ze 90% van de keren gaan ze dan niet om echt te shoppen. Wat ze dan wel doen is gewoon wat rondlopen, eten (overaanbod aan eet-zaken, voornamelijk fastfood) en naar een film gaan.
Maar oke, de film dus. De jongens wouden kei graag Percy Jackson kijken! Blijkbaar een bekende film, maar niet mijn genre dus ik kende hem niet. Het spijtige was dat de film in het Portugees was. Dat doen ze hier met veel, alles naar het Portugees overzetten, balen wel. Tijdens de film heb ik dan plannen gemaakt voor juni 2014, dan is dat ook al weer gebeurt!
Ik dacht dat ik volledig uitgeslapen zou terugkeren, maar niets is minder waar. mijn chronische vermoeidheid is nog steeds aanwezig!
Ik heb in Sao Carlos dus gegeten voor paar weken. Woensdag zijn we dan naar de winkel gegaan om terug eten te kopen en hier heb ik een voorraadje fruit ingeslaan. ( ze hebben hier heel kleine appeltjes, maar zo lekker!) Ook is het woensdag eindelijk terug opgewarmd, mocht wel want mijn tenen waren anders echt eraf gevroren! In huis is het wel nog steeds uber-koud, geen idee hoe dat komt, maar omwille hiervan ben ik dus buiten mijn verse flairs gaan lezen! JAJA verse flairs! Woensdag heb ik ook mijn post ontvangen van het mamaatje!! (nogmaals dank hiervoor moedertje)
Voor de rest is er niet veel gebeurd.. de dagen na het weekend heb ik vooral veel geslapen. Goed slapen lukt hier nog altijd niet, maar aangezien dit in België al niet ging...
Deze zaterdag zijn we dan terug naar dat een restaurant geweest ( waar je zoveel mag pakken als je wil). Dit keer voor de verjaardag van mijn oma. Een groot deel van de familie was er dus bij, ik heb mij dus schoontjes ingehouden met eten!
Die avond ben ik dan naar de film gegaan met mijn counsler, is echt een lieveke! Jammer genoeg was hij in het Portugees ( ze had zich vergist van film) en verstond ik er dus weer bijna niks van.
Na de film ben ik dan door gegaan naar Kevin, de Zwitser die hier paar huizen verder woont, hij en zijn broer hadden een paar mensen uitgenodigd en zo werd het heel gezellig!
Ook heel grappig, de jongens hadden een gigantische burger gemaakt!
Zondag werd dus een uitrustdagje, om dan weer energie te sparen voor de weer een weekje school!
Vandaag (donderdag) heb ik dus nu tijd gehad om alles in orde te brengen (foto's, blog) omdat ik mijn wekkertje was vergeten te zetten en dus ook niet was opgestaan, woeps!
Ik ben ook bezig met alle weetjes over Brazilië op te schrijven, dus binnenkort hier ook te lezen!
Ik ben hier nu al een mooie maand en ik heb er nog geen spijt van gehad!
Lieve groetjes van het kapoentje dat jullie toch mist!
PS, yes eindelijk ben ik niet meer de enige die naar school moet ;)
Abonneren op:
Posts (Atom)


