dinsdag 19 november 2013

verfrissend ijs

Oi tudo mundo!

Even een korte update!

Zaterdag 9 november:
Hier weer een dagje met Julie. We zijn eerst samen een goei crèmmeke gaan eten bij Jeito Frio. Hier is het concept dat je eerst je ijs kan kiezen uit ongeveer 25 verschillende smaken en dan de toppings. De toppings gaan van zuurtjes en snoepjes tot chocoladesaus!
Uiteindelijk betaal je naargelang je kommetje weegt! Prachtig concept dus.

`s Avonds zijn we dan naar de show van Michel Telo gegaan! Voor degene die hem denken niet te kennen : http://www.youtube.com/watch?v=hcm55lU9knw
De mama van Julie had ons wel al gewaarschuwd. De show was gratis, dus er zou veel marginaal/armer volk aanwezig zijn.
En dit was ook zo, onbekende jongens die gewoon op je afkomen en je proberen te kussen, we have been there. 
Dit komt ook deels omdat de meisjes zich zo goedkoop en gemakkelijk opstellen, echt wel erg eigenlijk.
Maar oke, over de show, aangezien ik maar 2 liedjes van hem kende, was het wel jammer dat ik bij de rest niet kon meezingen. Ook waagde hij zich aan het zingen van Engelse liedjes, wat een totale flop was aangezien zijn engels niet als engels klonk.
Maar het was heel leuk, want er werd afgeteld naar 2014 met heeeel veel vuurwerk! De show werd namelijk opgenomen om dan op 31 december op tv te komen!

Zondag 10 november:
Ik was bij julie blijven slapen, en was even vergeten hoe stil een huis smorgens kan zijn. In mijn huis is het vanaf 8-9uur al vollenbak!
Mijn ouders zijn mij dan komen oppikken en dan zijn we samen een ijsje gaan eten want het was zweten die dag!
Hier zijn waterijsjes heel bekend, het is dan ook heel verfrissend. De meeste zijn met fruitsmaak, en ik denk ook gezonder dan de waterijsjes die wij kennen.

Donderdag 14 november:
Hier ben ik samen met al mijn broers en zus naar BAR 21 geweest. Het kan gezien worden als een soort van jeugdhuis maar dan groter. Dees was wel heel gezellig want zo ziet ge u familie ook ne keer op een andere manier ;)
Er is altijd een live optreden en deze zong vooral liedjes van de jaren 80-90, zalig!

Vrijdag 15 november:
De reden waarom ik donderdag kon uitgaan was omdat we vrijdag geen school hadden. Het was namelijk een nationale feestdag (vraag me niet van wat)
Ik heb dan lekker uitgeslapen, net zoals heel het huis denk ik en dan `s middags zijn we gaan uit-eten. Dat doen ze hier nogal vaak precies.
Er na ben ik met mijn ouders naar het nieuwe shoppingcentrum geweest. Het is echt heel mooi en sjiek, maar het enigste nadeel is dat het heeeel afgelegen van de stad ligt. Afgelegen van alles eigenlijk. Hierdoor komt er weinig volk en zijn sommige winkels al van plan te sluiten (of zijn al gesloten) en dat terwijl het nog maar open is van 15 augustus. Omdat hier geen Sinterklaas is, hangt er op veel plaatsen al kerstversiering! In het shoppingcentrum was er zelfs een Kerstman en een Kerstdorp, ik werd er opslag gelukkig van!
Maar wat we daar gingen doen, was eindelijk onze reis boeken.
Even de voorgeschiedenis hiervan: mijn mama en zus gaan een maand naar Europa in de vakantie. En ik zou dan met de papa en de broers een weekje naar het strand gaan. In België zou zoiets al lang geregeld zijn, maar hier bleef het maar rekken.. Niemand kon mij zeggen naar waar we zouden gaan en wanneer we zouden gaan. Maar dus is het nu eindelijk geregeld ( na 3 (!!!)uur bij het reisagentschap gezeten te hebben). Alleja de vluchten zijn nu geregeld, het hotel nog nie. Haha achja Brazilië zeker?
We gaan van 9 tot 24 januari naar Natal en João Pessoa. Dit zijn 2 steden gelegen in het noordoosten, dus heel mooi en warm. Omdat we een vlucht nemen via Brasilia (hoofdstad van Brazilië), hebben we daar ook nog een dagje om rond te  (als ik het goed heb verstaan teminste).

Ohja vliegtickets kopen kan hier met geld, of met punten. Er is een systeem (ik denk via de kredietkaart) waarmee je punten kan sparen en die punten kan je dan gebruiken om in Brazilië naar andere steden te vliegen. De ouders hier hadden er genoeg gespaard voor naar Natal te gaan met 6 mensen!

Zaterdag 16 november:
Ik had al eventjes zin om wafels te maken en vandaag is het er eindelijk van gekomen!
Jaja wij hebben hier een wafelmachien nondepie, heel uitzonderlijk is zoiets in Brazilië!
Was ik natuurlijk wel eventjes vergeten dat het nie simpel ging worden, hier hebt ge namelijk nie alles wa ge thuis hebt!
Maar zonder de juiste benodigdheden en al het materiaal heb ik het toch gefixt, PRO zegt men dan ;)

Ook heb ik nu gehoord dat vele Belgen langer hier gaan blijven, om het begin van het WK mee te maken. Dit zou geweldig zijn om ook te doen natuurlijk, maar wegens geldgebrek ga ik moeten passen. 

lieve groetjes
de leukste blonde van Brazilië

zondag 3 november 2013

WIST JE DAT

WIST JE DAT...

- ze in Brazilië hun bestek andersom houden? Daarom vragen ze altijd aan mij of dat ik linkshandig ben
- je nooit wc-papier mag gooien in de wc hier, je moet het gooien in een klein vuilbakje
- dit een onhandige beweging is? Hierdoor heb ik mijn gsm al mooi in de wc laten vallen
- casino´s hier verboden zijn
- de jongeren hier allemaal bijna een iphone of smartphone hebben
- nutella hier hel duur is
- rijst en vlees hier ALTIJD op het menu staan
- ze hun neus hier nooit snuiten, dus in de klas is er altijd wel iemand die heel de les zit te snuiven
- een meid (huishoudster) hebben hier heel normaal is
- de politiek hier heel corrupt is (zeker in verband met het WK)
- de zomervakantie 2 weken wordt ingekort zodat ze bij het WK extra vakantie hebben
- dit zelfs een wet is dat alle scholen dit moeten doen
- straten er hier heel anders uitzien dan in België
- dit vooral komt omdat de straten heel breed zijn en alle huizen afgeschermd zijn door grote muren
- ze de ´EU´ niet kunnen uitspreken, hoe hard ze ook proberen
- dit echt grappig is om te horen
- sinterklaas hier niet bestaat
- leerkrachten heir een witte (dokters)jas dragen
- door het rode licht rijden hier normaal is
- verkeersregel hier niet echt gevold worden
- de mensen hier meer gelovig zijn dan in België
- de meeste Brazilianen een beetje wereldvreemd zijn
- ´s avonds hier niet echt een gezamelijk avondeten is, ze eten gewoon als ze zin hebben. Ik mis dan ook de goedgevulde kasten met eten thuis, dat bestaat hier niet echt, dus is het elke avond zoeken naar wat ik zou kunnen eten
- het niet goedkoop is hier
- het hier ook redelijk vaak regent, ne zware maar gelukkig korte bui , vergezeld met bliksem en donder! zo is België toch altijd een beetje dichtbij!
- mijn naam hier als evelIEnIE wordt uitgesproken
- Halloween hier helemaal niet gevierd wordt
- ik hier al 3 maanden ben!!
- hoe beter mijn Portugees gaat, hoe slechter mijn Frans, Duits, Engels en ja zelfs mijn Nederlands
- ik de chocomouse van moeke en de kriekentaart van bij oma mis!
- ik jullie ook wel mis
- ik nog steeds uitkijk naar jullie briefjes/kaartjes (heb er nog geen ontvangen, foi foi)
- ik door mijn voorraad belgische chocolade zit
- dit echt iets is om bijna depressief van te worden
- als je meer wil weten over mijn leven/ het land hier, je het mij altijd mag vragen!
- de grootste cultuurshock heb gehad in een soort van pretpark/kermis omdat ik er overal zo los in hing dat ik er gewoon schrik in had om er uit te vallen of dat het gewoon kapot ging (nog enger werd het toen ze besloten om de attractie ondersteboven stil te laten staan, en wij maar denken dat het kapot was)

zo dit waren de voornaamste dingen die ik even wou zeggen !
dikke zoenen van mij!