donderdag 17 oktober 2013

Shopping China

Hoi allemaal!
Ik weet dat het redelijk snel is dat ik weer iets schrijf, en dat ik altijd een goeie boterham schrijf, excuses voor het vele leeswerk! Maar mijn lange termijngeheuge is niet zo optimaal dus kan ik maar beter alles snel vertellen!
Vorige vrijdag (10 oktober) ging ik dus naar Paraguay. Ik wist dat we vroeg gingen vertrekken omdat het toch wel 4 uurtjes rijden was, dus ik wou de avond ervoor optijd het bedje in. Maar de oudste broer besloot om nog wat te koken ´savonds, namelijk scampies en frietjes. We delen een grote liefde voor scampies. Ze waren nu wel op braziliaanse wijze gemaakt en gegeten, met de pel!
Om kwart na 4 werden we dan gewekt, ik maakte me in een snel tempo klaar en tot ik ineens een valieske kreeg van de zus, bleek dat we 3 dagen gingen ipv 1! Toen dit tot me doordrong heb ik dus ook in een sneltempo de valies klaargemaakt, dus ik was klaar rond iets voor 5! Het gedacht da we gingen vertrekken om 5uur was natuurlijk fout. We vertrokken op late braziliaanse wijze om 6uur.
We reden naar Shopping China! Dit is een groot shoppingcentrum waar veel Brazilianen naar toe gaan omdat het daar goedkoper is. De rede hiervoor is dat ze in Paraguay geen taxen moeten betalen!
We hebben hier dan een voorraadje drank ingeslaan en nog een paar andere dingen.
Ik wou graag iets van snoep/eten/CHOCOLAT kopen, maar het aanbod was zo groot dat ik niet kon kiezen en toen dacht ik, dan maar niets haha!
Hier na zijn we dan ook nog in de straten getrokken, hier hadden ze een vaste winkel waar ze hun parfum kochten. Ik heb mijn vast pafummeke van in België gekocht! (wreedgoedkoop)
Na nog wat gegeten te hebben, zijn we vertrokken naar Amambai, een klein dorpje tegen de grens van Paraguay-Brazilië. Hier woont de familie langst de mama haar kant. Wat we hier het weekend hebben gedaan kan omschreven worden als : slapen, douchen, eten (BBQ en ontbijt). Normaal gingen we ook de boerderij van een nonkel bezoeken, maar de regen hield dit tegen.
Het was wel echt fijn om is totaal iets anders te zien van Brazilië. Het was echt een dorpje, en niet zo rijk, een boers-dorpje.(niet negatief bedoeld!)
Bijvoorbeeld ´savonds was er kei veel lawaai op straat, toen we dan vertrokken naar de pizzaria zag ik ook waarom. De ouders van de mama hebben een huis op de hoofdstraat van het dorpje. Hier komt dan precies iedereen samen, parkeert zijn auto er op de parkeerstrook die de 2 straten van elkaar scheid, en dan is het gewoon hangen rond de auto en sommige hebben dan een goei boxske in de auto.
In België noem ik dat gewoon marginaal!
Paraguay was ook heel anders, echt zo wat ge er van verwacht eigenlijk! Maar ik vond het geweldig om te zien.

Vandaag (donderdag 17 oktober) kwam ineens de grote directeur binnen in onze klas. Hij kwam ons uitnodigen voor de proclamatie van de derdejaars (laatstejaars). En hier werkt dat echt anders dan bij ons. Het schooljaar eindigt in november maar toch is er nu al de proclamatie. Dit komt omdat de meeste onder hun al een ingangsexamen op een universiteit hebben gedaan. De lessen stoppen dan ook vaak eerder voor hun. Vandaag is dan het officiële gedeelte, waar wij (gratis) welkom waren. Morgen is dan het feest waar iedereen welkom is als hij/zij R$180 (= 60 euro) betaald voor eten en drinken. Echt veel volk gaat hier dus niet naartoe.
En blijkbaar lijk ik ook Amerikaans? Deze directeur was een van de vele die weeral vroeg of ik van de VS was.

Maar hier laat ik het bij,

vele groetjes van mij!

woensdag 9 oktober 2013

TWEE

Zoals de titel het al zegt, is het getal TWEE eventjes belangrijk! Sinds 2 oktober zit ik hier al 2 maanden! Dat betekent dat ik al 2/10 van mijn jaar er heb opzitten (of 1/5 wanneer we correct vereenvoudigen!) Ik woon nu ook al 2 weken in mijn nieuw gezinnetje en het voelt goed! Natuurlijk heb ik ook al dipjes gehad maar die zijn even niet belangrijk.

Ik ben ook hier eindelijk eens uitgeweest, was in een soort van groot jeugdhuis/bar en dan was daar live muziek van een band die vooral coverde! Het was heel fijn, jammer wel van het fletse Braziliaans bier haha!
Ik heb ook hier kennis mogen maken met de subtiele braziliaanse jongens! Gelukkig bleef het vooral heel grappig en was mijn zus heel beschermend! 

Rond 4uur stopte de band er mee en liep de zaal stilletjes leeg. Iets na vier zijn wij dan ook vertrokken.
Ohja aan de lunnense jeugdhuis-gangers, wanneer je nog eens denkt dat de wc's hier vies zijn, weet dan dat ik in dit jeugdhuis buiten naar een soort  van wc zonder toiletbril en zonder toiletpapier, zonder verlichting en zonder papier/handdoek om mijn handen te drogen! 

Ook maakte ik kennis met de braziliaanse hotdog! Deze kennismaking was verrassend positief, want ja deze verschilt toch wel een beetje van de belgische!
Toen ik aan tafel kwam, zag ik: stokbroodjes (yes), mais, mayonaise, ketchup, mosterd, boter, geraspte kaas, plakjes kaas, 'de chips' (Batata Pahna, aangezien het niet bestaat bij ons weet ik niet hoe ik het moet vertalen, het lijkt op zoute ribbel-chips die dan in stukjes is gedaan zodat er van die kleine strookjes overblijven ) en tot slot een grote kom met tomatensaus met daarin schijfjes worst. En dan doen ze hier alles samen op een broodje. Ik hield het raar maar waar met mayonaise, de chips en dan de worst-saus. Maar het smaakte, nondepie!

Ook heeft de meid hier nu al 3 keer frieten gemaakt! Jaja van echte patatten, mooi in frieten gesneden, goed gezout, alleen wel koud haha! In mijn nieuw gezin snap ik dan ook waarom elke afs-student zoveel bijkomt!

Deze week heb ik een weekje vakantie! Eindelijk, hard nodig en verdiend!
School wordt precies telkens maar zwaarder en zwaarder, misschien omdat het einde van het schooljaar nadert? (nog 2 maanden!!!)
Echt grote plannen heb ik voor deze week niet omdat mijn ouders gewoon moeten gaan werken, ook mijn broers en zus moeten gewoon naar school. (raar vakantiesysteem hier, ofja geen systeem). Maaaaaaar de papa heeft wel gezegd dat we vrijdag wel een klein uitstapje maken. Mijn mama heeft namelijk familie in een stad tegen de grens van Paraguay dus gaan we daar ook is een kijkje nemen. En natuurlijk shoppen want daar is het goedkoper.

Sinds maandag ben ik ook OFFICIEEL niet meer illigaal hier en dus een Braziliaan. Nog wel met een voorlopig paspoort, het echte krijg ik in maart ergens (mogelijk wordt die datum nog uitgesteld, de brazilianen kennende). Ben dus heel blij dat al da papierwerk van de baan is!
Sinds een week woont er nu ook een Belgische in mijn stad, dus ga ik vandaag (woensdag) met haar shoppen! Het gaat goed doen om nog is vlaams te kunnen praten!

Voor de rest niet veel nieuws..

ohja, voor de gene die mij perseee een briefje willen sturen (grote tip: ik hou van kerstkaartjes) :
AV. 1' de maio 780
Jardim São Bento
Campo Grande MS 
Brasil
cep 79 004 620
Vele groetjes
van mij!