vrijdag 21 maart 2014

21 MAART

21 MAART
Om te beginnen iedereen een fijne werelddownsyndroom gewenst hihi!
Vond het toch wel even belangrijk om hier wat aandacht aan te geven.
Via via kwam ik uit op dit woooondermooie filmpje (zie link) zeeeeeker de moeite om 2 minuutjes tijd te nemen en te bekijken! 


Er zijn nog steeds veel ouders die vooroordelen hebben over kindjes met downsyndroom en das eigelijk echt wel erg! Maar ik ben blij dat ons moeder een flinke dochter MET down heeft opgevoed! Ik ben heel trots op mijn kleine zus. Samen met mama stonden ze zelfs in de krant met een persoonlijk intervieuw over Anneleen! En ik hoop ook dat meer en meer mensen beseffen dat kinderen en volwassenen met down even gewoon of even ongewoon als ons zijn!

Hier een site die 10 misverstanden over mensen met down bespreekt : http://newsmonkey.be/article/7013

Eventjes geleden is ook een decreet goedgekeurd dat toelaat kinderen met leerstoornissen en met een licht metale beperking naar een gewone school kunnen. En direct kwam er suuuuuper veel commentaar op, vooral van leerkrachten die vonden/dachten dat ze dan eventjes te veel werk kregen en dat die kindjes dan ongelukkig zouden zijn. Het is zeer jammer dat leerkrachten zo reageren want het is zeker wel de moeite waard om te proberen en de kinderen een kans te geven. Hopelijk verdwijnen ook deze belachelijke vooroordelen, want het stak toch eventjes, al die negatieve commentaren te lezen terwijl ik zo blij ben dat mijn zus jaren geleden de kans had. 

Zo dit wou ik toch allemaal eventjes met jullie delen,

Tot de volgende!

zaterdag 8 maart 2014

Carnaval

Zoals iedereen wel weet, is carnaval heel groot in Brazilië. Maar verwacht dan niet dat het overal hier is zoals in Rio (half naakte danseressen die het vet van hun gat schudden, ....)
Vele mensen reizen naar andere steden om daar dan carnaval te vieren. Wij niet, wij bleven (traditiegetrouw voor mijn familie) in de stad.

Zaterdag in de late namiddag begon het. Toen eindelijk iedereen klaar en verkleed was, vertrokken we. Het was ergens verderop in de stad. Hier in Campo grande wordt carnaval niet georganiseerd door de stad zelf. Ooit zijn er een paar mensen hier wel mee begonnen en zo is het elk jaar gegroeid.
Om 17uur begon de ´stoet´. Nu niet bepaald een stoet, maar ik weet niet hoe ik het anders moest verwoorden. Het waren eigenlijk alle mensen die daar waren die dan achter een groepje van mensen met trommels (´fanfare´ van sambamuziek) liepen. Onderweg werd er dan gezongen en met spuitbussen schuim gespoten. Confetti zelf was er niet veel.
Terug aangekomen op de startplaats werd er gewoon nog verder gedanst, gezongen en gedronken.

Zondag was het dan de verjaardag van mijn jongste broer. We hadden dan smiddags voor een familiefeestje gezorgd. De tante had een mega taart gemaakt! Ze vertelde dat als ge die hier moest kopen, het meer dan 100euro zou kosten. Taart wordt hier dan ook bijna alleen maar gekocht voor een verjaardag. Namiddag heeft het nog een goei bui gedaan, waardoor we besloten toch maar niet naar carnaval nog te gaan.
Maandag zijn we dan niet gegaan, dinsdag normaal wel, maar hebben mijn zus en ik een criminal minds-marathon gedaan.


Donderdag moest ik dan terug naar school, ik had dus maar 3 dagen carnaval-vakantie, Jammeeeer.

weetje: in mijn familie dachten ze da alleen carnaval alleen in Brazilië bestond.

nog een paar fotos
en hier een link van filmpjes van carnaval


http://www.youtube.com/watch?v=SQnoMmJ7kx4

http://www.youtube.com/watch?v=rq-8J7Qq_KA

http://www.youtube.com/watch?v=Y0EryLjUqJ8












Groetjesssssssss van mij!
ps Nog maar minder dan 100 dagen voor dat ik weer thuis ben, heel raar dat het zo snel ineens afkort!
ps 2: heel vaag blogbericht dees, ik weet het, excuses! 
ps 3: In februari zijn we overgeschakeld naar het winteruur, dus nu is er 5uur verschil met België tot dat jullie eind maart (ofzoiets) veranderen naar het zomeruur, dan is het weer 6uur verschil!

TCHAUUUUUUUUU