maandag 19 augustus 2013

Japan? Of Brazilië?

Hoi hoi
Het was de voorbije week rustig, niet veel speciaal gedaan. Woensdag en donderdag ben ik thuis gebleven van school om toch maar eens uit te zieken! Het opstaan om iets na 5 werd me toch te veel!
Dus was ik super blij dat het weekend eraan kwam en ik kon uitslapen! Maar dat was buiten onze meid gerekend! (ohja, we hebben een meid blijkbaar, een keer per week) Zij kwam rond 7uur poetsen en alle andere huishoudelijke taken doen!  
En aangezien ge alles hoort hier in dit huis, was echt nog slapen niet echt een optie meer. Toch ben ik blijven liggen tot iets voor de middag ;)
'S avonds werd ik opgehaald door Victoria, een klasgenoot. Samen met nog andere mensen van mijn klas zijn we dan naar 'Bon Odori' gegaan. Dit was een japans festival waar vooral werd gedanst en gegeten. Allemaal japans natuurlijk!
Ik heb uiteindelijk toch maar iets gegeten (op groot aandringen van iedereen, 'ik heb al gegeten' kennen ze hier duidelijk niet) en het was verassend lekker! Het vlees hier heeft echt een goede smaak!
Hier het vlees dat ik at, samen met Guarana, een typisch braziliaanse frisdrank!
Ook was het heel gezellig om hier te dansen. In het midden stonden de dansers op een podium, eerst waren dit schattige oudjes en later waren dit jongeren. Zij deden dan de dans en dan was het gewoon de bedoeling dat je ze nadeed! Echt fijn en grappig om te zien/doen! 
Ook heb ik hier mijn eerste persoon gezien met het syndroom van down (niet 100% zeker maar toch wel 95!) YES! Hij was vrolijk aan het meedansen met de Japanners! Geweldig om te zien!
Een klasgenoot vertelde mij dat hier toch wel redelijk veel mensen waren met het syndroom. Dit wekte natuurlijk wel nieuwsgierigheid bij mij op! Hoe leven ze hier, hoe gaan mensen ermee om, worden ze gewoon in een instelling gedropt?? 
Ik ga binnenkort hier toch wel eens achter vragen bij mijn tante, die dokter is, of zij mij hier meer over kan vertellen en mij misschien ook dingen/mensen kan tonen? Zou ik echt wel interessant vinden! 
(Voor degene die het niet weten, ik heb een zus met het syndroom van down, vandaar de interesse)

Zondag heb ik dan wel geprofiteerd om wat langer te slapen! 's middags zijn we met de oma en de nonkel gaat uiteten! 
Hoe het restaurant juist heet weet ik nietmeer, maar het was duidelijk wel bekend!
Buiten voor het restaurant zaten namelijk veel mensen en achteraf had ik door waarom. Wanneer je binnenging en zei met hoeveel je kwam eten, kreeg je een soort van elektronisch ding. Wanneer er dan een tafel vrij kwam voor u, kwam dat op dit ding te staan!
Ik denk dat wij een 20minuutjes hebben gewacht. Ondertussen kreeg iedereen die buiten zat, wel een klein bordje met een paar frietjes en vleesjes erop.
Eens binnen was het echt wel ogen uitkijken!
Het was een buffet, dus je kon kiezen wat en hoeveel je nam! En van zodra je terug op uw stoel zat, kwamen ze om de 5seconden met vlees aan je tafel waar je dan een stukje van kreeg als je wou. Er liepen wel minstens 15 obers rond met vlees, echt wel chaotisch als je het vanop een afstand bekeek. Na een tijdje deed dit mij denken aan Parijs, waar ze ons ook om de 5seconden dingen kwamen verkopen. 
Ik vroeg dan aan mijn nonkel hoe in godsnaam ze eigenlijk wisten hoeveel je had gegeten, hoe dat ze de rekening gingen opmaken.. En blijkbaar moogt ge daar zoveel eten als je wil, voor een bepaalde prijs. En als ik het goed heb gezien was die prijs 43real de man, dat betekend 14euro per persoon. Daar hebt ge in België een simpel gerechtje voor! 
Uiteindelijk was het iets na 3 toen we er buiten wandelden. Mijn mama ging toen slapen maar overdag slapen is voor mij nog steeds tegen mijn bioritme! Dus ik ging mee met mijn nonkel en oma naar een andere nonkel!
Hier woont Chiara, een Italiaanse studente, en ook Umberto, ook een Italiaanse student, was daar. 
Zij vertelde mij dat het niet zo goed ging met het Turkse meisje en dat ze daarom ze gingen opvrolijken door een bezoekje te brengen. 
Uiteindelijk was daar echt veeeeeel volk en heb ik weer veel nieuwe, interessante mensen leren kennen! 
Het was echt heel gezellig, veel gelachen, gezongen en gedanst! Mijn familie is duidelijk heel muzikaal en goddamm i love it! 
De mama van het Turkse meisje heeft ons dan ook basisstapjes van samba geleerd, heel grappig!

Het was dus laat toen we hier terug vertrokken! Dan ben ik nog eventjes bij Chiara en haar gezin, mijn familie dus, gebleven! Ook hier was het heel gezellig! Mijn tante heeft mij verschillende Braziliaanse fruitsoorten getoond en we hebben vergeleken hoe klein België wel niet was tegenover Brazilië. Ook hier was het uber-gezellig.
Hier ben ik dus ook nog redelijk lang gebleven!

Het kwam mij dus supergoed uit dat ik vandaag (maandag) voormiddag niet naar school moet!! 
Dit komt namelijk omdat de school dit weekend toetsen had. Dit waren weeral voorbereidende toetsen voor de universiteit (alles staat in teken van de universiteit en het halen van de inlatingsproef ervan). 

Voor de rest wordt deze week ook niet zo speciaal, het wordt een schoolweekje! 
Deze avond ga ik wel met Regina (afs-president) en sommige andere afs'ers wat wandelen in een park (denk ik, het was mij niet helemaal duidelijk waar we juist naartoe gingen). 
En vrijdag vertrekken ik en mijn mama misschien naar Sao Paulo, een zus van haar bezoeken!
Dit wordt dan wel heel zwaar aangezien we dat met de auto gaan doen en Sao Paulo ligt toch wel aan de andere kant van het land! 

Groetjes vanuit Brazilië, het land dat eindelijk wat opwarmt na de koude week!
xoxo

Ohja, meer foto's en filmpjes volgen!!

zondag 11 augustus 2013

dia dos pais

Dia dos Pais

Vandaag, 11 augustus, is het vaderdag!! dus FIJNE BRAZILIAANSE VADERDAG PAPIETJE!!
Ik heb geslapen tot half 11 en dan zijn we samen naar het grootmoedertje gegaan! Mijn 2 nonkels en de kinderen waren er, ook mijn italiaans nichtje! Het was gezellig en het eten was eeecht lekker. Er was spaghetti, vlees (ofcourse), een bladerdeegkoekje met vlees in ( heeeel lekker)!!

Zaterdag 

Zaterdag ben ik opgestaan met een goeie keelpijntje. Het moest er ooit is van komen he, ziek worden van de vermoeidheid, komt wel vaker voor :D
s'middags zijn we met heel de familie gaat eten bij een tante. Omdat zij en haar gezin in een appartement wonen, is er onderaan een grote zaal voorzien om bezoek te ontvangen. Ook is hier een keuken dus werd er lekker eten voor ons gemaakt door een meid.
Het voorgerecht was een soepje van bonen, hier heb ik hartelijk voor bedankt. Het hoofdgerecht was: vlees, rijst, Feijoade (soort van saus/gerecht van bonen en vlees). 
Toen dacht ik weer, dammm, maar zo flink ik ben, heb ik het geproefd en ben zelfs de rijst met feijoade bij gaan halen se!!
Voor het eerst had ik echt is veeeel (te veel gegeten)!! Ook het dessert was geweldig, omdat ik zo vol zat heb ik maar 1 ding geproeft. Het was een soort van créme van melk en karamel. Heel lekker!!

Hierna zijn we doorgegaan naar de afs-bijeenkomst. Hier zag ik dan alle andere studenten die ook in Campo Grande waren, de meeste ervan kende ik wel al. Het was heel gezellig maar wel kort.

s'avonds zijn we dan naar een trouw gegaan. De misviering begon pas om 9uur en was ongeveer gedaan om 10uur. Heel gedoe met foto's trekken van het koppel met om de beurt heel de familie. Heel grappig ook, na de misviering gingen ze door naar een pizza-bar, maar wij zijn hier niet mee naartoe gegaan. (Ik was er dus nog maar een week en ik mocht al naar een trouw van familie SUBTIELE HINT NAAR MIJN FAMILIE!!!!!!!! )

Ook was het die dag koud, ma echt koud, en in een kerk is het altijd wa frisser dus ik bevroor zowat. De keelpijn werd ondertussen erger. Toen we na de mis dan thuis kwamen zat daar ongeveer 15 man gezellig ene te drinken, en ik die dacht dat ik rustig in bed kon gaan liggen haha. 
Ik heb het dan een uurtje volgehouden en ben dan naar boven getrokken. In bed lag ik uiteindelijk met mijn warme joggingbroek, een dikke pull en 2 dekens over mij. Ja, als het eenmaal koud is in Brazilie, is het echt koud!!

Ik rond af,

Beijos Eveline


donderdag 8 augustus 2013

OHJA

Ohja, ik heb woensdag (mijn derde dag op school) ook al meteen een toets mogen maken!
Het toetsenmaken-systeem is hier ook heeeel anders!
Elke woensdag moeten die naar het andere schoolgebouw om daar anderhalf uur tot 2uur hun toets te maken. Op deze test wordt dan van elk vak een paar vragen gesteld. Zo telde deze test 34 vragen ( wel alleen maar meerkeuze-vragen). En om de 4 weken hebben ze dan een schriftelijke test.
Ook kunnen ze al na paar uur weten wat ze wel en niet juist hebben, de oplossing komt namelijk op het internet te staan!!
Ik had 3 of 4 vragen van de 34 juist!!! Van de vragen viel niet veel te verstaan, het waren vooral lange vragen met veel tekst dusja..
Achja, ik heb nog 10 maanden zeker? ;)

Escola

Olá todo bem?!

Ik ben nu al  3 volle dagen naar school gegaan en wou hier toch een update van geven!!

Mijn eerste dag ging mijn mama mij brengen en ik was al te laat.. Goed begin dacht ik! 
Ik werd dan in een klas gezet en direct begon het gegiechel en het gestaar.
Ik zit in het tweede jaar hier, dat betekend dat ik in het voorlaatste jaar zit met andere mensen van 14 tot 16 jarigen. Dat is soms wel een beetje jammer dat er toch wel een leeftijdsverschil is van 2 tot 3 jaar, ik merk het vaak wel. 

Zo wordt het ook nog een hele opgave om vrienden te zoeken denk ik! Want men klasgenoten zijn wel leuk maar door het leeftijdsverschil denk ik niet dat het echt mogelijk is om daar zo goed mee bevriend te worden.
Maaaar ik vind wel een oplossing!

Verder is de school toch heel anders dan in België. Ik word om 6uur opgehaald door een schoolbusje en om 7uur begint de eerste les. We hebben in de voormiddag 2 pauzes van 20minuten en de de middagpauze begint om 12 en eindigt om 14uur. De leerlingen die dan dicht bij het school wonen gaan thuis eten en slapen. Maar ik blijf dan op school en ga met de rest lunchen.
Dan om 14uur beginnen de lessen terug en dan is er nog 1 pauze van 20 minuten en dan om 17uur eindigt school. Ook dan moet ik terug met het schoolbusje ma da gaat nie altijd even goed. Zo moest ik gistere een half uur wachten om dan uiteindelijk met een taxi te gaan.

De lessen verlopen ook echt anders, er wordt hier meer gepraat over ietsandersdandeles, dan echt over de les. En de leerlingen zijn ook heel close met hun leerkrachten, raar en grappig om te zien soms!

De school waarin ik zit, Nota 10, is een redelijk nieuwe school en daardoor hebben ze er nog geen buitenlandse studenten gehad.
Het is blijkbaar wel een heel goede school! Das te merken aan de lesuren (hoe langer school, hoe beter de school) en een klasgenoot is speciaal bij een tante gaan wonen (ver van haar ouders en ze ziet die nie elk weekend) om naar deze school te kunnen.

Van de lessen snap ik voorlopig echt nog NIKS, maar das normaal blijkbaar! Ik heb ook nog geen boeken, wat het er niet makkelijker op maakt. Maar of het echt beter zou gaan met boeken is ook maar de vraag... Van vele notities op het bord kan ik niks lezen door het oh-zo-mooie-geschrift van de leerkrachten.

Vandaag moet ik niet naar school ( het is hier nu 10uur in de morgen) omdat mijn mama met mij mijn paspoort wilt gaan regelen deze namiddag. Ik denk ook dat het feest van gisteren er voor iets tussen zit. De beste vriendin van mijn mama verjaarde en dat is uitgebreid gevierd! Hier worden verjaardagen altijd gevierd door veel vrienden uit te nodigen en dan te bbq-en. Van eten zelf was er niet veel, vooral veeeeeel vlees. Ik dacht direcht ohnee, damm ( ik ben totaal geen vleeseter) maar ik werd zogoed al gedwongen door al de mensen die dachten dat ik zou verhongeren. Dus kreeg ik mega veel vlees en damm bijna allemaal opgegeten! Het was echt lekker haha! 

Zo, nu weten jullie dit ook al weer!

Tchau!! BEIJOS!

jullie kapoen en leukste persoon in de wereld!

zaterdag 3 augustus 2013

wauw wauw en moe

hey hey iedereen!!!

ik wou toch nog even iets schrijven omdat er toch wel veel gebeurt is en anders vergeet ik het sowieso!

op de luchthaven is alles goed verlopen! Geen enkele probleempjes gehad!
Madrid heeft eeeecht een grote luchthaven maar we hebben onze weg gevonden!

de vlucht naar sao paulo was ne mindere. eeecht veel te lang moeten stilzitten (10 en half uur gevlogen) en het vliegtuig zelf was ook nie top. weinig plaats en geen mogenlijkheid om films te kijken.

eens aangekomen in brazilie, werden we heel hartelijk onthaald door AFS. we zijn dan met bijna heel de groep doorgegaan naar een hotel waar we moesten overnachten om dan deze morgen om 4uur terug op te staan om  de vlucht naar campo grande.Hier maakte ik kennis met nog andere studentjes die in deze streek gaan verblijven, echt fijne mensen! En hier zit ik nu dan, bij mijn oma en nonkel. ze wonen echt midden in de stad in een mooi en groot appartement!!
Ik heb juist ontbijt gekregen en krijg nu even rust, en damm maar goed ook want ik heb het nodig :D

Deze avond gaan we op restaurant met heel de familie, lekker gezellig!
Toch nog maar even men woordenboekje boven halen want anders versta ik er echt geen hol van!

ik rond nu af, tot snel

Beijos (Kisses)

ps, voor degene die mij nog een succes-berichtje hebben gestuurd: dankuwel!!! maar ik kan er wel niet op antwoorden

ps 2, ik heb mijn WAARBENIKTOCHAANBEGONNEN-klopke nog niet gehad en da lijkt mij zeer positief! alles is leuk hier, alleen zal ik toch echt zwaar moeten werke aan de taal...
misschien dat het klopke komt wanneer ik HELEMAAL alleen naar school moet (maandag dus al :D )

donderdag 1 augustus 2013

Tot Snel!!


11 december 2012, de dag voor het examen Nederlands, rond een uur of half 6, toen kreeg ik DE mail waarin stond dat ik naar Brazilië mocht gaan voor een jaartje! Ik zal dat moment toch nooit meer vergeten hoor! Van studeren kwam er daarna niet veel meer in huis, maar het werd toch geen buisje!

Bijschrift toevoegen


Morgen is het dan eindelijk zover! Morgen, klinkt raar om te zeggen, maar ik blijf er nog altijd heel kalm onder, grappig wel. Mama vindt dit soms iets minder grappig en moet dan iets minder kalm zijn in mijn plaats.
Om 5uur smorgens word ik verwacht in Zaventem, om dan om 7:55 de vlucht te hebben naar Madrid. Hier heb ik dan om half 12 een vlucht naar Sao Paulo. Hier kom ik dan normaal aan om kwart voor 10. ( Kwart voor 6 Braziliaanse tijd) en dan de volgende dag heb ik smorgens vroeg nog een vluchtje naar Campo grande!

Het valiesje is ook eindelijk klaar! 19kg, exact( ofja, bijna 20, maar toch geen 20!!) en echtwaar, een maximum van 20kg is eeeeeeeecht weinig! Onderschat het nie!
Ook wil ik nog een groot bedankje uitbrengen aan mijn liefste vriendjes! Zij hebben vandaag nog een kado'tje langst gebracht en daar was'k toch wel van verschoten! ECHT ne dikke merci voor de mooie kleine kaart en het prachtige fotoboekje! Da zit al in mijn valies!!
Verder wil ik ook nog een grote fout uit iedereen zijn kopje halen! Ik neem geen sabat jaar, ik ga geen jaar op vakantie, maar op UITWISSELING! Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik verschillende uurtjes op de schoolbank mag zitten! Van 7uur tot 17uur! Welliswaar met een middagpauze'ke! Nu hoor ik jullie al denken: hoe hadden die daar nie alleen in de voormiddag school? oohjawel, iedereen heeft daar in de voormiddag school, buiten ik! In Campo Grande zit ik op de enigste school die een hele dag les heeft! Haha wat een geluk! Maar lange dage les betekend een goede school! Hoe langer les, hoe beter de school!
 
Dan zie ik jullie allemaal zeer snel, wantja, wat is nu 10maandjes!
(ohja voor degene die het nog niet wisten, ik zit in Campo Grande! Een grote stad van 800 000 inwoners in het zuid-westen van Brazilië)
Groetjes

PS sorry aan al diegene die ik verwaarloost heb de laatste tijd, ik had het echt druk en plannen is niet mijn sterkste vak!;)