vrijdag 9 mei 2014

april-mei

Hoi allemaal! De tijd vliegt weer voorbij, ondertussen is het nog maar een maand dat ik mag vertoeven in het warme Brazilië! Daarmee zal dit ook een van mijn laatste blogberichtjes zijn!
Maar toch nog even vertellen over de afgelopen weken.

11-12 April hadden we ons laatste weekend van AFS, het weekend over het terugkeren...
En dat was wel heel raar aangezien het toen toch nog 2 maanden voor vertrek was. De sfeer was dan ook niet zo fijn als het eerste weekend. Zeer jammer natuurlijk! Deze keer was er niet de mogelijkheid om te blijven slapen op het weekend, dus had ik het andere belgje dat in een andere stad woont, in huis genomen! Heel fjin natuurlijk om goed te kunnen bijbabbelen hihi.
Ook wel raar dat ik toen sommige mensen voor de LAATSTE keer ooit gezien had. Vele landen gaan immers op een andere dag naar huis en daarmee zie ik dus alleen nog maar de mensen die in deze stad wonen.

Een week voor Pasen zijn mijn zus en ik begonnen met paaseieren te maken. Paaszondag zijn we gewoon bij familie gaan eten voor de verjaardag van een nicht. Paasmaandag had iedereen wel iets nodig uit het shoppingcenter dus zijn we allemaal samen gezellig daar onze namiddag gaan spenderen. Ook bijna de helft van Campo Grande had dat idee denk ik, want het was er heel druk! Veel mensen gaan ´wat rondhangen´ in het shoppingcenter om de tijd te verdoen.

Wat wel anders is hier aan Pasen, is dat je hier niet veeeeel eitjes krijgt. Hier krijg je vaak maar 1 of een paar grote eieren! Die eieren zijn dan ook duur als je ze koopt. Daarom maken veel families ze zelf. Net zoals wij dus nu. Een hele week heeft het geduurd voor ze klaar waren (rond de 30)!

Tussendoor zijn we ook nog paaseieren gaan maken (bij een kerk-organisatie dacht ik dat het was)die dan uitgedeeld worden aan arme of zieke kindjes! In het totaal waren er meer dan 5000 stuks gemaakt! *schouderklopje voor ons*

Dan het verlengd weekend van 1 mei wou ik natuurlijk wel een tripje maken, en gelukkig is het daar ook van gekomen! Samen met de ouders en de jongste broer zijn we donderdag vroeg vertrokken en in de late namiddag zondag terug gekomen!

Om te beginnen zijn we eerst gestopt in Bonito. Dit is een heel dure en toeristische stad waar iedereen vooral naartoe gaat voor de mooie natuurverschijnselen. De ochtend dat we vertrokken, was het ferm aan het regenen en daardoor was het ineens super koud. Aangekomen in Bonito merkten we dat de regen wat schade had aangebracht... Want vele toeristische attracties konden niet doorgaan door de regen. Wat wel doorging was het snorkelen. Dus zijn we met de auto 15km buiten de stad gereden tot we eindelijk aankwamen bij the place to be. Eens aangekleed in een knap duikerspak, vertrokken we in de laadbak van een camionetteke tot in het bos. De natuur was er echt prachtig! Ik voelde mij gelijk Jane in de jungle. Alleen Tarzan ontbrak nog! Ook het snorkelen zelf was fijnnnn! De rivier was super helder waardoor we echt alles konden zien. De rivier had een stroming, wat heel handig was want dan moesten we totaal niks doen, alleen maar drijven ;) Jammer genoeg heb ik hier geen fotos van....Er werden wel fotos gemaakt door de gidsen daar, maar van de fotos die er tussen zaten trokken er echt veel op niks, daarmee heb ik die niet gekocht. Hier is een filmpje van iemand die het filmpje wel heeft gekocht. Ons filmpje zou er eigenlijk helemaal hetzelfde hebben uitgezien, maar dan met andere personen ;) ze doen precies al jaren hetzelfde daar haha!

https://www.youtube.com/watch?v=WAOysRHCAjc  ZEKER DE MOEITE WAARD OM TE KIJKEN

Nog een grappig momentje: De weg naar het snorkelen was een modderige zandweg vol plassen. Op de terugweg had de papa zijn raam open en reed er ineens een jeep super snel voorbij. Gevolg dat al het water van de plas waarin de jeep reed, binnen vloog door het raam. Heel de auto vol modderspatten, en vooral de mama haha ocharm!

Ook was er een koppel uit Londen aanwezig die 6 maanden de wereld rond aan het reizen waren, zalig! Heel grappig, mijn Engels kwam er bijna niet uit, ik had meer de neiging om Portugees te spreken haha!

s´Avonds hebben we dan een wandelingetje in de stad gemaakt langst de vele souveniershopjes. Tot we zijn gestrand in Taboa, een heel bekende bar daar. De traditie daar is dat je voor je vertrekt je naam ergens opschrijft (op de muren, deuren, tafels, stoelen.....). En echt alles stond vol met namen haha! Ferm om te zien.
Ook de buitenkant stond vol namen! 

De volgende dag zouden we dan naar de grot (met daarin een mooi meer) gaan. Maar door de regen van de vorige dag, waren alle plaatsen bezet en is het ons dus niet gelukt er binnen te geraken, heel jammer!
We zijn dan maar direct vertrokken naar de volgende stad, Corumbá!
Onderweg naar Corumbá hebben we ergens een zandweg genomen zodat we meer van de natuur konden zien (inclusief de muggen). Deze weg kwam uit op een hotel in the middle of nowhere. Hier kon je terecht voor te vissen, natuur te zien ,... We hebben er dan goed gegeten (inclusief het zien van een soort van indianen op hun bloten voeten die aanwezig waren) en wat rond gewandeld.



In Corumbá ging het 11de Zuidamerikaanse festival door! Hier traden artiesten van heel Zuid Amerika op! Zowel muziek, als kunst en theater. Elke avond was er dan een show van een bekende artiest. Ook was er een soort van markt met spulletjes en eten van elke land. Echt suuuuper om te zien.


Zaterdag zijn we dan een beetje de meer toeristische dingen gaan bezichtigen. Daar hadden ze net zoals in Rio een standbeeld van Christus. Het was alleen wel iets kleiner en minder beroemd dan dat van Rio haha!
Dit moeten we nog toevoegen aan België!

uitzicht over de stad


Zondag zijn we dan na het ontbijt terug richting Campo Grande vertrokken, met een kleine stop in Miranda en een lunchke in Aquidaiana.

Zo, tot hier! Het heeft me lang geduurd er eindelijk aan te beginnen, maar nu heb ik toch geprobeerd er iets fatsoenlijk van te maken haha!
Het volgende berichtje zal zijn voor eind mei-begin juni! Ik vertrek namelijk 17mei naar de Amazone! Tripje van 10daagjes met andere uitwisselingstudenten! Dus dan een verslagje daarover hihi!

Tot snel xxxxxxx

PS nog meer foto´s op FB te vinden!